Wydatki

Sprawozdanie zysków i strat: czy mój biznes się opłaca?

Sprawozdanie zysków i strat, deklaracja dochodowa, dochód netto i zysk operacyjny… Czy domyślasz się już, do czego zmierzamy? Tak, masz rację.

Czas wziąć byka za rogi i zadać sobie przyprawiające o dreszczyk pytanie:

Jak opłacalny jest mój biznes?

Ile tak naprawdę zarabiasz po odliczeniu czynszu, ubezpieczenia, podatków, wyposażenia i wszystkich innych wydatków? Zaraz, zaraz, co takiego!? Nie jesteś pewien? Nic się nie martw, nie jesteś w tym osamotniony. Wielu właścicieli nowych firm zarabia mniej niż ich właśni pracownicy. Z kolei freelancerzy mają tendencję do przeceniania swojego dochodu netto, ponieważ nie księgują swoich wydatków – jak się zaraz przekonamy, jest to poważny błąd.

Ile powinienem płacić sobie, jako właścicielowi firmy?

(gzorgz / adobe.stocks.com)

(gzorgz / adobe.stocks.com)

Jest to podchwytliwe pytanie zarówno dla freelancerów jak i dla właścicieli firm. Oczywista odpowiedź brzmi: tyle, ile potrzebujesz, lub tyle, na ile stać Twoją firmę.  Dość łatwo jest się rozeznać, ile pieniędzy potrzebujesz na wydatki osobiste. Nieco trudniej jest się zorientować w tym, na ile może sobie pozwolić Twoja firma. Żeby mieć tego świadomość, musisz się dowiedzieć, w jakim stopniu Twój biznes jest opłacalny. Pomoże Ci w tym sprawozdanie strat i zysków.

Zacznij od przychodu

Podstawą do wyliczenia zysków i strat jest przychód. Są to – ogólnie rzecz ujmując – wszystkie pieniądze, jakie Twoja firma generuje. Jeżeli sprzedajesz jabłka, przychodem jest cała kwota, jaką otrzymujesz od szczęśliwych nabywców Twoich jabłek. Jeżeli jesteś projektantem wnętrz, są to pieniądze, które klienci płacą za Twoje usługi. Obliczenie przychodu jest dziecinnie proste, wystarczy umieć dodawać. Aż osiągniesz najwyższą liczbę. A potem zaczyna się odejmowanie – chyba że nie płacisz czynszu, nie masz ubezpieczenia lub innych kosztów związanych z działalnością.

Jaki jest Twój zysk operacyjny?

Róża to po prostu róża, lecz zysk nie jest tak po prostu zyskiem. Weźmy na przykład termin „zysk operacyjny”, zwany także „dochodem przed odliczeniem odsetek i podatków” (z ang. EBIT). Zysk operacyjny to przychód Twojej firmy pomniejszony o wszystkie koszty bezpośrednie wynikające z Twojej działalności: koszt sprzedaży towarów, wydatki operacyjne lub amortyzacja aktywów długoterminowych. Poznanie swojego zysku operacyjnego to doskonałe narzędzie do mierzenia bezpośredniej wydajności finansowej firmy – bez względu na to, gdzie się ona znajduje i jakie regulacje podatkowe ją obowiązują. Lecz nie daje nam to jeszcze pełnego obrazu finansowego. Ponieważ nie bierze pod uwagę wszystkich Twoich finansów.

Oblicz swój zysk netto

Dopiero przychód netto, zwany inaczej „zyskiem netto”, pokaże Ci całą prawdę. Mówiąc prosto: zysk netto do cały Twój przychód plus inne zarobki, pomniejszony o wszystkie koszty, takie jak podatki i odsetki. Aby obliczyć dochód netto, weź swój przychód i dodaj do niego swoje zyski z inwestycji i odsetek; następnie odejmij wydatki, także długi lub odsetki od pożyczek, które spłacasz. Gotowe: właśnie obliczyłeś dochód netto swojej firmy. A nawet więcej: opracowałeś profesjonalne sprawozdanie zysków i strat.

Sprawozdanie zysków i strat: https://zistemo.pl/

Sprawozdanie zysków i strat: https://zistemo.pl/

Sprawozdanie zysków i strat

Idea stojąca za sprawozdaniem zysków i strat jest dość prosta. Weź wszystkie swoje zarobki, odejmij koszty i spójrz na wynik. Jeśli jest dodatni, czyli większy niż zero, gratulacje! Generujesz zysk, nie istotnie, czy duży, czy mały. Jeśli natomiast wynik jest ujemny, bez względu na to jak nisko poniżej zera, szybko podejmij odpowiednie korki. Tracisz pieniądze. W tym momencie. Bez względu na wynik Twojego sprawozdania zysków i strat, najtrudniejszym jego etapem nie jest poprawne wyliczenie kwot. Najtrudniejsze jest zebranie ich razem. I tu dobra wiadomość: dzięki dzisiejszej technologii, ewidencjonowanie wszystkich rachunków stało się tak proste, jak nigdy dotąd. Dzięki automatycznej ewidencji wydatków, fakturowaniu online i inteligentnym narzędziom do raportowania, możesz mieć swoje rachunki zawsze pod ręką. Nawet nie musisz kiwnąć palcem. Wystarczy, że przejedziesz nim dwa lub trzy razy po ekranie aplikacji lub klikniesz myszką – albo dasz swojej księgowej bezpośredni dostęp do swoich danych. Stworzenie profesjonalnego sprawozdania zysków i strat w zistemo zajmuje nie więcej niż 5 sekund. Obejmuje ono dochód netto, koszty bezpośrednie i pośrednie oraz zysk przed opodatkowaniem. Można je następnie eksportować jako plik .csv lub .xls.

Auto-magiczna księgowość: to właśnie tym się zajmujemy. Dla Ciebie.

Spróbuj teraz! Nasz program jest jak magia – albo jeszcze lepszy. To inteligentne i godne zaufania księgowanie w chmurze. Co Ty o tym sądzisz? Czy księgowanie w chmurze ułatwia Ci  życie? Daj nam znać!

Pozdrawiam, zistemo

mała firma wydatki zarządzanie firmą


Również interesujące

Drodzy właściciele firm, porzućcie papierowe faktury!

…a nie pożałujecie. Jeżeli Twoja firma jest podobna do innych, na pewno wciąż marnujesz swój czas, pieniądze oraz zasoby naturalne na faktury papierowe. I to pomimo faktu, że korzyści płynące z e-fakturowania są niezliczone i stają się coraz bardziej oczywiste – a Ty dobrze o tym wiesz!

faktury i kosztorysy klienci mała firma przyszłość pracy zarządzanie firmą

Faktura proforma – definicja i przykłady

Faktura Proforma czy Faktura Pro Forma? Bez względu na to, jak zapiszemy jej nazwę, pytanie zawsze pozostaje to samo: czym jest faktura proforma? Kiedy i dlaczego jest stosowana? Jak powinna wyglądać?

faktura

5 Rzeczy, które powinieneś wiedzieć o księgowości w chmurze

Czy prowadzisz już swoją księgowość w chmurze? Nie? Ale wiesz, że najwyższy czas to zrobić, prawda? Księgowość w chmurze to coś więcej niż tylko modny trend. Tak będzie wyglądała księgowość przyszłości zarówno w małych firmach jak i dużych przedsiębiorstwach.

faktury i kosztorysy prywatność i bezpieczeństwo przyszłość pracy wydatki zarządzanie firmą

Nie ma to jak Slow Biznes!

Twój biznes rozkręca się powoli? Nie martw się! Slow biznes jest teraz w modzie. Tak, naprawdę. W obecnej – nieco zwariowanej – sytuacji ekonomicznej, gdy ogromne firmy zostają zamykane, a start-upy wyrastają jak grzyby po deszczu, nieśpieszne podejście do interesów może uratować twoją firmę.

biznes

Prosta ewidencja wydatków

Czy notujesz skrzętnie wszystkie wydatki swojej firmy? Pozwól, że zgadnę: masz taki zamiar. Jeśli będziesz miał na to czas. Na razie, trzymasz wszystkie rachunki w pudełku po butach. Albo w szufladzie.

ewidencja wydatków

Powiedz goodbye arkuszom kalkulacyjnym: dlaczego funkcje Excela nie są już niezbędne

Czy korzystasz z arkuszy kalkulacyjnych jako narzędzia do prowadzenia swoich obliczeń księgowych? Praktycznie nie można im nic zarzucić. Są w miarę niezawodne, stosunkowo tanie oraz łatwe w użytkowaniu (gdy opanujesz już ich podstawowe funkcje i wzory).

freelancer mała firma zarządzanie firmą

Już dziś zacznij korzystać z darmowej 14-dniowej wersji próbnej

Nie wymagamy karty kredytowej.