Klienci

Twoja firma w serwisie społecznościowym: 5 kroków do tworzenia ciekawych treści – i uniknięcia poważnej pułapki

Czy Twoja firma ma stronę na Facebooku? Konto na Twitterze, Instagram lub LinkedIn? Marketing w mediach społecznościowych spędza sen z powiek wielu właścicielom małych firm. Lecz nie bój się! Poznaj podstawowe fakty, dzięki którym wzniesiesz swoją firmę na wyższy poziom komunikacji.

Dowiedz się, jak w 5 prostych krokach zaintrygować swoich czytelników. Lecz najpierw poznaj największą pułapkę mediów społecznościowych.

Wielka pułapka marketingu w mediach społecznościowych

Marketing w mediach społecznościowych to w naszych czasach po prostu konieczność. Platformy takie jak Facebook oferują ogromną szansą na dotarcie do dużej rzeszy klientów bez wielkich nakładów finansowych. Mimo to wielu właścicieli małych firm obawia się wyjść naprzeciw tym wymaganiom. Lub robią to na pół gwizdka, przez co ich prezentacja jest dezorientująca i tylko odstrasza potencjalnych klientów, zamiast ich przyciągać.

Sieć internetowa pełna jest mądrych porad dotyczących marketingu w mediach społecznościowych oraz rozbudowanych pomysłów i narzędzi mających pomóc w synchronicznym zarzadzaniu kontami na Facebooku, Snapchacie lub Twitterze. I tu pojawia się mały problem: jeżeli na ślepo skorzystasz z tych porad, zmodyfikujesz lekko pomysły na zawartość strony i opublikujesz to samo na wszystkich swoich profilach, nie odniesiesz sukcesu. Media społecznościowe działają w przestrzeni wirtualnej, lecz angażują się w nie prawdziwi ludzie. Ludzie z krwi i kości. Tacy jak Ty i ja. Chcą Cię widzieć w bardzo realny sposób.

Korzyści płynące z marketingu w mediach społecznościowych

Media społecznościowe dają Ci szansę nawiązania kontaktu z Twoimi obecnymi i potencjalnymi klientami w unikalny sposób. Wyobraź to sobie jako ogromną salę wypełnioną milionami ludzi – z każdym z nich możesz porozmawiać twarzą w twarz, osobiście zamienić kilka słów. Jest jednak mały problem: nie Ty jeden próbujesz to zrobić. Spójrzmy prawdzie w oczy: użytkownicy mediów społecznościowych są bezustannie nagabywani przez profesjonalistów od marketingu, walczących o ich uwagę, polubienia i udostępnienia. Dla wielu właścicieli małych firm jest to przerażająca perspektywa. Tak przerażająca, że wielu z nich nie zakłada nawet profilu w serwisach społecznościowych obawiając się konkurencji. Lecz posłuchajcie, społecznościowi sceptycy! Jak podaje strona Social Media Today:

  • 90% firm działających w B2B zwiększyło swoją widzialność dzięki mediom społecznościowym
  • 72% osób obserwujących daną markę na Twitterze prawdopodobnie dokona w przyszłości zakupu artykułów tej marki
  • 69% firm utworzyło lojalną bazę fanów
  • 50% firm B2B deklaruje, że ich wydatki marketingowe spadły

To prawda, stworzenie udanej kampanii w mediach społecznościowych wymaga nieco wysiłku, czasu i pieniędzy. Lecz jak jasno wykazują powyższe dane, inwestowanie w marketing społecznościowy po prostu się opłaca. Co więcej: może nawet pomóc zredukować Twoje koszty związane z marketingiem.

5 kroków do tworzenia ciekawych treści

47% użytkowników internetu na całym świecie korzysta z Facebooka, stosunkowo łatwo jest więc pokazać się na mediach społecznościowych. Ludzie z pewnością zauważą zamieszczane w nich Twoje reklamy i posty. Mogą je nawet „polubić”, albo jeszcze lepiej – „pokochać”. Lecz „świętym Graalem” marketingu w tego typu mediach jest zachęcenie ludzi, by o Tobie mówili, by udostępniali Twoje treści.

Co skłania ludzi do podjęcia takiego działania? Pomyśl o sobie: kiedy Ty klikasz „udostępnij”? Tylko wtedy, gdy dana treść w jakimś stopniu osobiście Cię dotyczy. I właśnie to musisz zrobić: aby zdobyć uwagę ludzi, musisz potraktować ich poważnie.

1. Stwórz coś wartościowego

Postaraj się stworzyć coś, co dla Twoich odbiorców ma prawdziwą wartość. Może to być ważna informacja lub historia, która w jakiś sposób wywrze na nich wrażenie albo po prostu ich rozśmieszy. Istnieje wiele książek, przewodników i tysiące wręcz artykułów na ten temat. Lecz prawda jest taka, że gotowy przepis gwarantujący sukces nie istnieje. Wręcz przeciwnie, musisz być w pewien sposób wyjątkowy – stworzyć coś, co ma prawdziwą wartość. Zaprezentować tą jedną rzecz, którą tylko Ty i Twoja firma możecie im swoim odbiorcom.

Gdy już to sobie uświadomisz i zaakceptujesz, są pewne wytyczne, które mogą pomóc Ci w osiągnieciu tego celu. Czytaj dalej, by poznać podstawowe zasady tworzenia poczytnych postów, tweet’ów lub jakkolwiek jeszcze Twoje media to nazywają.

2. Wykorzystuj pomoce wizualne: zdjęcia, filmy, ikony graficzne

Statystyki mówią same za siebie: informacje przekazywane wizualnie wywierają większy wpływ niż słowo pisane, bez względu na środek ich przekazania. Jest tak ponieważ:

  • Jak twierdzi John Medina w „Brain Rules”, w trzy dni po usłyszeniu faktu będziesz pamiętał go w 10%, lecz jeśli fakt ten poparty jest wrażeniem wzrokowym, będziesz go pamiętał w 65%.
  • Według Buffer’a, jeżeli „tweet” zawiera obraz, jest on przekazywany dalej 150% częściej, niż „tweet” bez zdjęcia.
  • Post ze zdjęciem na Facebooku jest czytany 2,3 razy częściej niż podobny post bez zdjęcia, wg Buzzsumo.

Lecz proszę, wystrzegaj się dodawania pierwszego lepszego zdjęcia lub ikony do swojego posta tylko po to, by uwidocznić go obrazowo. Być może kilka osób więcej zwróci uwagę na taki post i zauważy Twoją firmę. Lecz w ten sposób nie przemawiasz do nich z głębi serca swojej firmy (chyba że w sercu Twojej firmy leży niedbałość i brak pomysłów) . Tylko dobrze przemyślane obrazy wizualne przyniosą pożądany skutek. A kto wie, może to właśnie BRAK zdjęcia będzie tym, co Cię wyróżni, przykuje uwagę odbiorców i pomoże stworzyć bazę fanów. Zasady to zasady, lecz czasami trzeba je łamać, by być wyjątkowym.

3. Wybierz serwis społecznościowy

Według Statisty, w roku 2016 Facebook miał 1,8 miliarda aktywnych użytkowników, co sprawia, że jest on obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym. Porównując: Tumblr ma 555 milionów aktywnych użytkowników, Instagram 500 milionów, a Twitter 313 milionów, a jego popularność od jakiegoś czasu spada. Dane te jasno pokazują, że Facebook jest oczywistym wyborem – przynajmniej jeśli chodzi o zakres globalny. Lecz najpierw przemyśl sobie, na jakich odbiorcach Ci zależy. Sam rozmiar ma mniejsze znaczenie, niż się to pozornie wydaje.

Jeśli jesteś fotografem, warto wziąć pod uwagę Instagram jako swój serwis podstawowy. Jeśli natomiast chcesz dotrzeć do profesjonalistów, LinkedIn ze swoimi 200 milionami zawodowców może się okazać bardziej skuteczny. Istnieje wiele wyspecjalizowanych serwisów w sieci, które mogą być idealnym miejscem do zaprezentowania firmy. Wybierz swój serwis mądrze – a następnie stwórz w nim odpowiednie treści.

4. Poznaj wybrany serwis społecznościowy

Instagram i Snapchat opierają się na zdjęciach i obrazach, posty na Twitterze mają ograniczenie do 140 znaków, Facebook także ma swoje ograniczenia. Poznaj dobrze wybraną platformę – a następnie zacznij na niej działać. Obecnie Facebook jest największym portalem społecznościowym, a według Forrestera, także najbardziej angażującym swych użytkowników. Lecz warto wziąć pod uwagę jeszcze jeden interesujący fakt: obecnie dla wielu Amerykanów media społecznościowe stały się głównym dostawcą wiadomości. Zmienia to sposób funkcjonowania całej sieci – oraz sposób, w jaki odbiorcy chcą być informowani. By poznać swoją platformę, musisz dowiedzieć się, czego chcą jej użytkownicy oraz kiedy tego chcą. Aby się tego dowiedzieć, warto zapoznać się ze statystykami. Strony Statista lub PewResearchCenter to dobre miejsca na początek, natomiast narzędzia takie jak Buzzsumo pomogą Ci monitorować, jakie jest obecnie zainteresowanie użytkowników danym tematem na danej platform. W ten sposób możesz sprawdzić, co działa – i co już zostało zrobione przez innych. Nie chcesz przecież, aby Twoja obecność w mediach przypominała kosz do recyclingu, prawda?

5. Dotrzyj do odbiorców

Jakie osoby korzystają z których serwisów społecznościowych? Kiedy? Dlaczego w ogóle ludzie korzystają z takich stron? By spotkać się ze znajomymi, to pewne. Ale głównie przychodzą tam dla rozrywki, żeby odetchnąć. Jak podaje Pew: 34% pracowników biurowych potajemnie używa w pracy Facebooka i tym podobnych mediów – aby odpocząć mentalnie od pracy; 27% – aby porozmawiać ze znajomymi lub rodziną, a 24% – aby nawiązywać i utrzymywać swoje relacje zawodowe. Tego typu informacje przydadzą Ci się, jeśli chcesz dotrzeć do swoich odbiorców. Zakomunikuj w jasny sposób, z kim chcesz rozmawiać, dowiedz się czego te osoby chcą i dlaczego tego chcą. Poważnym wyzwaniem marketingu w mediach społecznościowych jest zwrócenie na siebie uwagi odbiorców – lecz celem jest przekonanie ich, aby stali się Twoimi klientami. Niekoniecznie musisz próbować dotrzeć do milionów, dużo ważniejsze jest dotarcie do odpowiednich osób w odpowiednim czasie – oraz zaoferowanie im czegoś wartościowego, czegoś, co tylko Ty możesz im dać.

To oczywiste, że takie zadanie wymaga wiele wysiłku, a wyniki nie pojawią się natychmiast. Lecz pracuj nad tym, zaufaj swojej intuicji, eksperymentuj… Zacznij od podstaw, działaj niespiesznie lecz z pasją – krok po kroku, post za postem. A kiedy już załapiesz wiatr w żagle, nie tylko zyskasz rzesze odbiorców, lecz także klientów. Bardzo lojalnych. Co Ty sądzisz o mediach społecznościowych? Które z nich lubisz najbardziej? Co Cię motywuje do polubienia lub udostępnienia ich treści?

Pozdrawiam, zistemo

freelancer klienci mała firma przyszłość pracy


Również interesujące

Co to jest chmura? Czy powierzysz jej swoją małą firmę?

Przetwarzanie danych w chmurze, księgowość w chmurze, przechowywanie w chmurze: coraz częściej powierzamy jej nasze dane. Lecz czym dokładnie jest chmura? I czy rzeczywiście jest odpowiednim rozwiązaniem dla freelancerów i małych firm?

freelancer mała firma przyszłość pracy zarządzanie firmą

5 lekcji, których możesz nauczyć się od firm rodzinnych

Skoro rodzina jest trzonem społeczeństwa, to z pewnością firmy rodzinne są sercem naszej ekonomii. Wziąwszy pod uwagę, że 89% wszystkich firm w USA to firmy rodzinne, są duże szanse, że Twoja firma to także biznes rodzinny.

mała firma praca a rodzina zarządzanie firmą

Czas rozliczeń podatkowych! Proste wypełniania deklaracji podatkowej

Czy gdy nadchodzi czas rozliczeń podatkowych, najchętniej byś się gdzieś ukrył? Już nie musisz. W tym roku będzie inaczej: bez bólu głowy i zamieszania. Marzenie? Wcale nie. Z zistemo wypełnianie deklaracji podatkowej jest proste – podobnie jak wizyta online konsultanta podatkowego.

podatki

Małe dane - czy mogą uczynić Twoją firmę wielką?

Zapomnij o Wielkich Danych! To właśnie małe dane mogą być tym, czego potrzebuje Twoja firma – jeśli wierzyć temu, co twierdzi guru od marketingu, Martin Lindstrom. W swoim bestsellerze “Small Data.

klienci zarządzanie firmą

Rejestracja czasu pracy 4.0 - śledź na żywo postępy prac Twojego zespołu

Rejestracja czasu pracy zespołu stała się prosta: wystarczy na bieżąco rejestrować czas, przypisać go do projektów, klientów lub zadań, a potem błyskawicznie zamienić na fakturę. Brzmi zbyt dobrze, aby mogło być prawdą?

rejestracja czasu

Nadgodziny i dodatkowe godziny: jak skutecznie nimi zarządzać

Terminy gonią. Szef żąda, żeby zadanie zostało ukończone dziś wieczorem. A może musisz pracować dwie zmiany pod rząd, by zastąpić chorego kolegę. Tak, czasami nadgodziny są konieczne. Jest to rzecz jak najbardziej normalna i nie stanowi problemu, o ile jesteś za to odpowiednio wynagrodzony.

freelancer mała firma praca i rodzina rejestracja czasu zarządzanie firmą

Już dziś zacznij korzystać z darmowej 14-dniowej wersji próbnej

Nie wymagamy karty kredytowej.