Zarządzanie firmą

Czy regulamin na stronie internetowej firmy to konieczność?

Najgorsza robota za Tobą. Strona internetowa utworzona, strategia marketingowa opracowana, wszystko przygotowane na rozpoczęcie działalności. Z wyjątkiem jednej rzeczy: regulaminu strony internetowej.

Czy naprawdę jest ona konieczna? I tak, i nie. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak napisać idealny regulamin – i czego unikać.

„Zgadzam się z postanowieniami regulaminu”

„Zgadzam się z postanowieniami regulaminu” – niektórzy twierdzą, że jest to kłamstwo najczęściej spotykane w Internecie. Tylko pomyśl: Ile razy Ty sam zaznaczałeś to pole, nie wiedząc nawet na co się zgadzasz? Zbyt długie, zbyt zagmatwane lub po prostu zbyt nudne – wszyscy wolimy spędzić swój cenny czas w inny sposób, niż czytając regulaminy. Po co więc w ogóle zawracać sobie głowę? I tak nikt tego nie będzie czytał.

Czy regulamin na stronie to wymóg prawny?

W większości państw nie ma prawa nakazującego zamieszczanie regulaminu na stronie firmy. Powinieneś go jednak mieć, aby chronić swój interes. Procesy o zaległe płatności, pociąganie do odpowiedzialności czy naruszania praw autorskich dotyczących zawartości strony zdarzają się dużo częściej niż myślisz. Sprawa w sądzie to wystarczająco duży kłopot, lecz jej przegranie może Cię kosztować. I to drogo. I tu właśnie regulamin może przyjść Ci z pomocą.

O(StockPhotoPro / adobe.stock.com)

(StockPhotoPro / adobe.stock.com)

Co to jest regulamin?

Spójrz na regulamin jak na środek zapobiegawczy pozwalający na zaoszczędzenie Twojego czasu, pieniędzy i energii. W regulaminie korzystania ze strony lub w regulaminie handlowym ustalasz zasady współpracy między Tobą a Twoimi klientami. Nie daj się jednak zwieść: nie możesz po prostu odebrać swoim klientom wszystkich praw. Usiłowanie tego wskazywałoby jedynie na brak odpowiedzialności zawodowej i mogłoby doprowadzić do potyczek na drodze prawnej. Bądź uczciwy, myśl z perspektywy swoich klientów i stwórz taki regulamin, na który Ty sam wyraziłbyś zgodę.

Aby samodzielnie napisać regulamin na swoją stronę nie musisz być prawnikiem – choć zatrudnienie profesjonalisty do tego zadania to rozsądny pomysł. Jeśli jednak nie stać Cię na korzystanie z usług agencji prawniczej, oto kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć doskonały regulamin:

Jak napisać regulamin?

Na początek dobrym pomysłem będzie przejrzenie regulaminów na stronach podobnych do Twojej i sprzedających podobne produkty. Lecz proszę, nie poprzestań na tym! Twój Regulamin powinien być tak unikalny jak Twoja firma. Pomyśl o tym, co wyróżnia Cię spośród innych – a następnie odpowiednio określ warunki swojego regulaminu.

(Halfpoint / adobe.stock.com)

(Halfpoint / adobe.stock.com)

Co powinno się znaleźć w regulaminie: Nie ma w tym zakresie konkretnych zasad. Są jednak pewne elementy, które zagwarantują, że Twój regulamin będzie brzmiał profesjonalnie i mocno.

  • Określ swoją usługę lub produkt - Rozpocznij od jasno sprecyzowanej definicji tego, czym jest Twoja firma. Jakie usługi świadczysz, jakie produkty sprzedajesz?
  • Ustal warunki płatności – choć większość warunków płatności zamieszczone jest na fakturach, nie zaszkodzi umieścić w regulaminie ogólnych zasad dotyczących terminów płatności, opóźnień lub naliczanych odsetek
  • Odpowiedzialność prawna – czy oferujesz gwarancje? Co z odpowiedzialnością stron trzecich? Jasno określ zakres swojej odpowiedzialności oraz sytuacji, kiedy jej nie ponosisz.
  • Prawa autorskie – kto jest w posiadaniu praw autorskich treści na Twojej stronie? Jeśli strona zawiera zdjęcia, grafikę, filmy lub teksty, na jakich zasadach klienci mogą je wykorzystywać?
  • Zgoda na regulamin – w jaki sposób zainteresowane osoby wyrażą swoją zgodę na postanowienia regulaminu? Jedną z opcji jest obowiązkowe zaznaczanie przez klientów odpowiedniego pola podczas składania zamówienia. Niektóre strony zamieszczają klauzulę: „Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażasz tym samym zgodę na postanowienia regulaminu”. Można kwestionować, czy taka klauzula jest poprawna, lecz jest to rozwiązanie wciąż dosyć popularne.
  • Polityka prywatności – jeśli klienci przekazują Ci jakiekolwiek dane osobowe, co ma miejsce w przypadku większości firm działających przez Internet, jesteś prawnie zobligowany do zamieszczenia na stronie polityki prywatności. Możesz przeznaczyć na to na to osobną stronę, potraktować politykę prywatności jako część regulaminu. Jeśli potrzebujesz wskazówek do napisania poprawnie polityki prywatności, zapoznaj się z uczciwymi praktykami informacyjnymi (FTC).
  • Obowiązujące prawo – na jakich aktach prawnych opierasz swój regulamin? Jest to bardzo ważna cześć Twojego regulaminu, lecz jednocześnie jedna z najłatwiejszych. Wystarczy, że podasz tu, w jakim kraju operuje Twoja firma.

Czy warto skorzystać z generatora regulaminów?

Czemu nie? Nic nie zaszkodzi, jeśli wykorzystasz gotowy szablon i automatycznie wygenerowany regulamin. Lecz przypomnę ponownie: Proszę, nie poprzestań na tym. Potraktuj wygenerowany tekst, jako punkt startowy do stworzenia własnego unikalnego regulaminu. Pomyśl o swojej konkretnej sytuacji i o potencjalnych problemach, z jakimi możesz się zetknąć. Polecam, by dla pewności pokazać wersję roboczą regulaminu doradcy prawnemu. Pomoże Ci to uniknąć wszelkich luk prawnych, jakie ktoś mógłby później wykorzystać oraz da Ci pewność, że Twój regulamin spełni swoje zadanie.

I jeszcze jedno: nie pisz regulaminu drobnym drukiem!

Mimo, że regulaminy nie widnieją na liście ulubionych lektur użytkowników stron internetowych, to jednak Twój regulamin będzie w pewien sposób stanowił część Twojego przesłania dla klientów. Regulamin ustala ton komunikacji między Tobą a klientami – a wyłącznie od Ciebie zależy to, jakim tonem chcesz się z nimi komunikować. Nie używaj więc drobnego maczku i nie dezorientuj klientów żargonem prawniczym. Zamiast tego użyj prostego i przyjemnego w odbiorze języka. Dobre relacje z klientami zaczynają się od otwartej i pełnej wzajemnego zaufania komunikacji. Pokaż klientom, że Ci na nich zależy i że ich szanujesz. Nie zgadzasz się? Daj mi znać! zistemo P.S. Nie jestem radcą prawnym, lecz moją osobistą ambicją jest, aby pomóc Ci prowadzić firmę w możliwie najbezpieczniejszy sposób. Dlatego właśnie użytkownicy zistemo mogą dołączać swój regulamin do swoich kosztorysów i faktur. Spróbuj już dziś!

Pozdrawiam, zistemo

zarządzanie firmą


Również interesujące

Jak ustalać priorytety za pomocą 5 prostych pytań

Jako przedsiębiorca często musisz podejmować błyskawiczne decyzje. Czasem masz wręcz wrażenie, jakby sytuacje awaryjne następowały jedna po drugiej, bez chwili przerwy. Od kogo więc najlepiej uczyć się postępowania w nagłych przypadkach, jak nie od pracowników pogotowia ratunkowego?

mała firma

Szablony faktur na miarę przyszłości

Potrzebne Ci są szablony faktur? Witamy w naszej prezentacji! Bardzo doceniamy to, że znalazłeś trochę czasu w swoim napiętym planie roboczym i/lub udało Ci się oderwać od mediów społecznościowych. Zapewniamy, że warto.

faktury i kosztorysy firma mała firma

CRM w Chmurze! Sprawdź czy to rozwiązanie dla Ciebie

Czy myślisz o tym, aby zacząć korzystać z systemu zarządzania relacjami z klientem, nazywanego w skrócie CRM? Może zastanawiasz się właśnie, jaki system powinieneś wybrać? Nie szukaj dalej. Odpowiedz na 4 proste pytania, a wszystko stanie się jasne.

CRM

Doskonały kosztorys

Otrzymałeś od klienta prośbę o wycenę - dowiedz się, jak utworzyć doskonały kosztorys i mieć pewność, że właściwie oceniłeś ilość czasu potrzebnego na wykonanie projektu lub usługi. Często nam się to zdarza: Klient ma dla nas ciekawe zlecenie - i chce, żebyśmy podali koszt jego wykonania.

freelancer kosztorys księgowość mała firma oferta wycena

Metoda Lean Startup: 4 strategie dla Twojej małej firmy

Czy naprawdę jest Ci potrzebny biznesplan? Raczej nie. Tak przynajmniej twierdzi Eric Ries, twórca metody Lean Startup. Lecz uważaj – to dopiero połowa prawdy. Dowiedz się więcej na temat podstawowej wersji produktów, zwinnego programowania oraz ewolucji skupionej na kliencie – oraz jak zaadoptować metodę Lean Startup w swojej małej firmie, nawet jeśli początki swojej działalności masz już dawno za sobą.

firma freelancer mała firma przyszłość pracy zarządzanie firmą

Prywatność danych i RODO dla małych firm i freelancerów

Wszyscy o tym mówią, ale chyba mało kto rzeczywiście wie, o co chodzi: rozporządzenie UE dotyczące ochrony danych osobowych (RODO) wzbudza niepokój właścicieli firm zarówno w Unii Europejskiej jak i poza nią.

freelancer mała firma prywatność i bezpieczeństwo

Już dziś zacznij korzystać z darmowej 14-dniowej wersji próbnej

Nie wymagamy karty kredytowej.