Zarządzanie firmą

Czy regulamin na stronie internetowej firmy to konieczność?

Najgorsza robota za Tobą. Strona internetowa utworzona, strategia marketingowa opracowana, wszystko przygotowane na rozpoczęcie działalności. Z wyjątkiem jednej rzeczy: regulaminu strony internetowej.

Czy naprawdę jest ona konieczna? I tak, i nie. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak napisać idealny regulamin – i czego unikać.

„Zgadzam się z postanowieniami regulaminu”

„Zgadzam się z postanowieniami regulaminu” – niektórzy twierdzą, że jest to kłamstwo najczęściej spotykane w Internecie. Tylko pomyśl: Ile razy Ty sam zaznaczałeś to pole, nie wiedząc nawet na co się zgadzasz? Zbyt długie, zbyt zagmatwane lub po prostu zbyt nudne – wszyscy wolimy spędzić swój cenny czas w inny sposób, niż czytając regulaminy. Po co więc w ogóle zawracać sobie głowę? I tak nikt tego nie będzie czytał.

Czy regulamin na stronie to wymóg prawny?

W większości państw nie ma prawa nakazującego zamieszczanie regulaminu na stronie firmy. Powinieneś go jednak mieć, aby chronić swój interes. Procesy o zaległe płatności, pociąganie do odpowiedzialności czy naruszania praw autorskich dotyczących zawartości strony zdarzają się dużo częściej niż myślisz. Sprawa w sądzie to wystarczająco duży kłopot, lecz jej przegranie może Cię kosztować. I to drogo. I tu właśnie regulamin może przyjść Ci z pomocą.

O(StockPhotoPro / adobe.stock.com)

(StockPhotoPro / adobe.stock.com)

Co to jest regulamin?

Spójrz na regulamin jak na środek zapobiegawczy pozwalający na zaoszczędzenie Twojego czasu, pieniędzy i energii. W regulaminie korzystania ze strony lub w regulaminie handlowym ustalasz zasady współpracy między Tobą a Twoimi klientami. Nie daj się jednak zwieść: nie możesz po prostu odebrać swoim klientom wszystkich praw. Usiłowanie tego wskazywałoby jedynie na brak odpowiedzialności zawodowej i mogłoby doprowadzić do potyczek na drodze prawnej. Bądź uczciwy, myśl z perspektywy swoich klientów i stwórz taki regulamin, na który Ty sam wyraziłbyś zgodę.

Aby samodzielnie napisać regulamin na swoją stronę nie musisz być prawnikiem – choć zatrudnienie profesjonalisty do tego zadania to rozsądny pomysł. Jeśli jednak nie stać Cię na korzystanie z usług agencji prawniczej, oto kilka wskazówek, które pomogą Ci stworzyć doskonały regulamin:

Jak napisać regulamin?

Na początek dobrym pomysłem będzie przejrzenie regulaminów na stronach podobnych do Twojej i sprzedających podobne produkty. Lecz proszę, nie poprzestań na tym! Twój Regulamin powinien być tak unikalny jak Twoja firma. Pomyśl o tym, co wyróżnia Cię spośród innych – a następnie odpowiednio określ warunki swojego regulaminu.

(Halfpoint / adobe.stock.com)

(Halfpoint / adobe.stock.com)

Co powinno się znaleźć w regulaminie: Nie ma w tym zakresie konkretnych zasad. Są jednak pewne elementy, które zagwarantują, że Twój regulamin będzie brzmiał profesjonalnie i mocno.

  • Określ swoją usługę lub produkt - Rozpocznij od jasno sprecyzowanej definicji tego, czym jest Twoja firma. Jakie usługi świadczysz, jakie produkty sprzedajesz?
  • Ustal warunki płatności – choć większość warunków płatności zamieszczone jest na fakturach, nie zaszkodzi umieścić w regulaminie ogólnych zasad dotyczących terminów płatności, opóźnień lub naliczanych odsetek
  • Odpowiedzialność prawna – czy oferujesz gwarancje? Co z odpowiedzialnością stron trzecich? Jasno określ zakres swojej odpowiedzialności oraz sytuacji, kiedy jej nie ponosisz.
  • Prawa autorskie – kto jest w posiadaniu praw autorskich treści na Twojej stronie? Jeśli strona zawiera zdjęcia, grafikę, filmy lub teksty, na jakich zasadach klienci mogą je wykorzystywać?
  • Zgoda na regulamin – w jaki sposób zainteresowane osoby wyrażą swoją zgodę na postanowienia regulaminu? Jedną z opcji jest obowiązkowe zaznaczanie przez klientów odpowiedniego pola podczas składania zamówienia. Niektóre strony zamieszczają klauzulę: „Korzystając z naszej strony internetowej, wyrażasz tym samym zgodę na postanowienia regulaminu”. Można kwestionować, czy taka klauzula jest poprawna, lecz jest to rozwiązanie wciąż dosyć popularne.
  • Polityka prywatności – jeśli klienci przekazują Ci jakiekolwiek dane osobowe, co ma miejsce w przypadku większości firm działających przez Internet, jesteś prawnie zobligowany do zamieszczenia na stronie polityki prywatności. Możesz przeznaczyć na to na to osobną stronę, potraktować politykę prywatności jako część regulaminu. Jeśli potrzebujesz wskazówek do napisania poprawnie polityki prywatności, zapoznaj się z uczciwymi praktykami informacyjnymi (FTC).
  • Obowiązujące prawo – na jakich aktach prawnych opierasz swój regulamin? Jest to bardzo ważna cześć Twojego regulaminu, lecz jednocześnie jedna z najłatwiejszych. Wystarczy, że podasz tu, w jakim kraju operuje Twoja firma.

Czy warto skorzystać z generatora regulaminów?

Czemu nie? Nic nie zaszkodzi, jeśli wykorzystasz gotowy szablon i automatycznie wygenerowany regulamin. Lecz przypomnę ponownie: Proszę, nie poprzestań na tym. Potraktuj wygenerowany tekst, jako punkt startowy do stworzenia własnego unikalnego regulaminu. Pomyśl o swojej konkretnej sytuacji i o potencjalnych problemach, z jakimi możesz się zetknąć. Polecam, by dla pewności pokazać wersję roboczą regulaminu doradcy prawnemu. Pomoże Ci to uniknąć wszelkich luk prawnych, jakie ktoś mógłby później wykorzystać oraz da Ci pewność, że Twój regulamin spełni swoje zadanie.

I jeszcze jedno: nie pisz regulaminu drobnym drukiem!

Mimo, że regulaminy nie widnieją na liście ulubionych lektur użytkowników stron internetowych, to jednak Twój regulamin będzie w pewien sposób stanowił część Twojego przesłania dla klientów. Regulamin ustala ton komunikacji między Tobą a klientami – a wyłącznie od Ciebie zależy to, jakim tonem chcesz się z nimi komunikować. Nie używaj więc drobnego maczku i nie dezorientuj klientów żargonem prawniczym. Zamiast tego użyj prostego i przyjemnego w odbiorze języka. Dobre relacje z klientami zaczynają się od otwartej i pełnej wzajemnego zaufania komunikacji. Pokaż klientom, że Ci na nich zależy i że ich szanujesz. Nie zgadzasz się? Daj mi znać! zistemo P.S. Nie jestem radcą prawnym, lecz moją osobistą ambicją jest, aby pomóc Ci prowadzić firmę w możliwie najbezpieczniejszy sposób. Dlatego właśnie użytkownicy zistemo mogą dołączać swój regulamin do swoich kosztorysów i faktur. Spróbuj już dziś!

Pozdrawiam, zistemo

zarządzanie firmą


Również interesujące

Potrzebna jest Ci miłości klientów! Zarządzanie doświadczeniami klientów w 3 krokach

Zarządzanie Doświadczeniami Klientów, CX czy CEM oznaczają jedno: w dzisiejszym świecie wrażenia Twoich klientów liczą się bardziej niż kiedykolwiek dotąd. Lecz co zrobić, gdy Twoje środki na marketing są ograniczone? Nie panikuj.

freelancer klienci mała firma zarządzanie firmą

Nie ma to jak Slow Biznes!

Twój biznes rozkręca się powoli? Nie martw się! Slow biznes jest teraz w modzie. Tak, naprawdę. W obecnej – nieco zwariowanej – sytuacji ekonomicznej, gdy ogromne firmy zostają zamykane, a start-upy wyrastają jak grzyby po deszczu, nieśpieszne podejście do interesów może uratować twoją firmę.

biznes

Freelancing i ekonomia freelancingu – co oznaczają one dla Ciebie

Freelancing staje się coraz bardziej popularny. Coraz więcej osób chce być niezależnym wykonawcą, wiele małych firm polega na pracy wykonywanej przez freelancerów. Jaka jest Twoja rola w tym nowym ekonomicznie systemie – freelancingu?

freelancer mała firma przyszłość pracy zarządzanie firmą

5 mitów na temat elastycznego czasu pracy

Kierujesz zespołem rozproszonym? Twoi pracownicy mają elastyczny czas pracy i pracują w domu? A może jesteś zagorzałym zwolennikiem unormowanego czasu pracy w biurze od 9 do 17? Bez względu na schemat, jakiego używasz, jeżeli prowadzisz firmę, to z pewnością ważna jest dla Ciebie wydajność Twoich pracowników.

przyszłość pracy rejestracja czasu pracy zarządzanie firmą

Jak zapewnić zwinność małej firmy

Metodyka zwinna czyli inaczej zwinność firmy: nowe podejście, programiści komputerowi adaptują na całym świecie przenika obecnie także do zarządzania firmą. Czym jest zwinny biznes i co zrobić, żeby Twoja firma była rzeczywiście zwinna?

mała firma przyszłość pracy zarządzanie firmą

Rejestracja czasu pracy 4.0 - śledź na żywo postępy prac Twojego zespołu

Rejestracja czasu pracy zespołu stała się prosta: wystarczy na bieżąco rejestrować czas, przypisać go do projektów, klientów lub zadań, a potem błyskawicznie zamienić na fakturę. Brzmi zbyt dobrze, aby mogło być prawdą?

rejestracja czasu

Już dziś zacznij korzystać z darmowej 14-dniowej wersji próbnej

Nie wymagamy karty kredytowej.