Zarządzanie firmą

Twojej firmie potrzebny jest żargon firmowy

Czy Twoja mała firma ma swój żargon firmowy? Nie? Ale powinna! Po co? Tego dowiesz się z poniższego artykułu. W swojej firmie używasz już żargonu firmowego? W takim razie gratulacje! Możesz pominąć ten artykuł i spożytkować swój cenny czas w lepszy sposób. No, chyba że chcesz mieć pewność, że Twoje pojęcie o firmowym żargonie jest rzeczywiście poprawne. W takim wypadku zrób ten mały wysiłek i przeczytaj ten artykuł.

Dlaczego Twoja mała firma potrzebuje własnego żargonu

Jeśli jesteś jak większość właścicieli małych firm, to możesz nie wiedzieć, czym jest żargon firmowy i do czego miałby Ci się on przydać. Ludzie w firmie jakoś się ze sobą dogadują, więc chyba wszystko jest w porządku, prawda? A jednak mylisz się. Słowa kryją w sobie ogromną moc. Słowa, których używasz kształtują Twój sposób myślenia – oraz to, w jaki sposób Twoja firma jest postrzegana przez innych. Od reklam po faktury, od notatek wewnętrznych po notatki prasowe: każdy aspekt Twojej firmy skorzysta, jeśli będzie mieć ona skuteczny żargon firmowy.

Idea żargonu firmowego: od starożytnej retoryki do nowoczesnego marketingu

Partnerzy w biurze Sztuka perswazji jest stara jak świat… (zdjęcie: iStock | AzmanJaka)

To, w jaki sposób mówisz lub piszesz ma ogromne znaczenie. Intuicyjnie modyfikujemy nasz styl wyrażania się – w inny sposób rozmawiamy z reporterem, w inny z nastolatkiem, a w jeszcze inny z partnerem w interesach. Wszyscy mamy pewne podświadome zasady, według których dobieramy właściwe w danej chwili słownictwo i styl. To, co starożytni Rzymianie nazywali kiedyś retoryką, dziś stało się ważnym aspektem marketingu i PR (public relations = relacje publiczne) – chodzi tu o umiejętne używanie języka po to, aby przekonać ludzi do podjęcia określonych działań. Sztuka perswazji jest prawdopodobnie stara jak świat, a dziś jest tak samo potrzebna jak 3000 lat temu. Mimo że pewne zasady zmieniły się.

Tworzenie żargonu firmowego w 3 krokach

Znalezienie właściwego żargonu firmowego to ważny aspekt tożsamości Twojej firmy – potrzebuje tego każda, nawet najmniejsza firma. Swój pełny potencjał zrealizujesz tylko wtedy, jeśli dokładnie będziesz wiedział, kim jesteś, a to samo dotyczy Twojej firmy. Kim chcesz być, jak chcesz być postrzegany? Jakiego stylu i tonu chcesz używać rozmawiając z klientami? Przyjacielskiego i osobistego czy raczej profesjonalnego i wyrażającego szacunek? Kim są Twoi klienci, czego od Ciebie potrzebują? Są to pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć. A kiedy już to zrobisz, możesz zacząć tworzyć swój firmowy żargon – w trzech krokach.

1. Opracuj konkretne zasady dotyczące formatu

  • Czy będziesz używać skrótów, a jeśli tak, to jakich?
  • Czy będziesz pisać % czy procenty, dolary czy $?
  • Jakiego formatu daty i godziny chcesz używać?
  • Jak się będziesz się zwracać do klienta na piśmie: Szanowny Panie Kowalski, Drogi Panie Kowalski, a może po prostu Cześć Tomek?

Drobiazgi są ważne – a jeszcze ważniejsze jest konsekwentne stosowanie ustalonych zasad. Zdecyduj, jaki styl najbardziej pasuje do Twojej firmy i konsekwentnie się tego trzymaj.

Porada eksperta: Strona bierna powinna być prawie zawsze unikana. Dlaczego? Po prostu dlatego, że “Nie używaj strony biernej” brzmi znacznie prościej – i łatwiej to zrozumieć.

2. Opracuj terminologię obowiązującą w firmie

Praca z danymi z komputera Dobrze jest imponować ludziom, lecz jeszcze lepiej jest być przez nich rozumianym… (zdjęcie: REDPIXEL | stock.adobe.com)

  • Jakie słowa są powszechnie stosowane w Twojej branży (np. czy będzie to CV czy życiorys)?
  • Czy jesteś firmą, spółką czy przedsiębiorstwem?
  • Czy masz klientów, wspólników, a może partnerów?
  • Wysyłasz im rachunki czy faktury, wycenę czy kosztorys?

Ty mówisz pomidor, ja mówię pomidor… sam decydujesz: lecz określ jasno, jakich słów chcesz używać, a jakich unikać w swojej firmie.

Porada eksperta: Jeśli to możliwe, unikaj przesadnie technicznego żargonu. Dobrze jest imponować ludziom, lecz jeszcze lepiej jest być przez nich rozumianym.

3. Stwórz przewodnik po stylu

Firmowy żargon w małej firmie Czy chcesz być rozumiany od Nowego Jorku po Londyn, a nawet w Warszawie? (zdjęcie Rawpixel | stock.adobe.com)

  • Czy będziesz używać jasnych i krótkich czy raczej imponująco długich zdań?
  • Czy będziesz próbować przypodobać się miejscowym używając ich slangu?
  • Czy chcesz być rozumiany od Nowego Jorku po Londyn, a nawet w Warszawie?
  • Czy Twój ton wypowiedzi ma być młodzieńczy i na czasie czy raczej wzbudzający zaufanie i nieco staroświecki?

Twój styl się liczy – a odpowiedni dobór słów może mieć ogromne znaczenie.

Porada eksperta: Postaraj się, by twój styl był zwięzły i prosty, tak aby mogły Cię zrozumieć nawet osoby, które nie są rodzimymi użytkownikami języka. Jest to szczególnie ważne, jeśli prowadzisz biznes także online i masz klientów z różnych stron świata.

Jak widać, wypracowanie odpowiedniego żargonu we własnej firmie nie jest zbyt skomplikowane. Trudniejsze będzie konsekwentne jego stosowanie. Ale wiesz co? Warto o to zadbać. Wykorzystaj moc słów, a Twoja firma rozwinie swój pełen potencjał.

Pozdrawiam, zistemo

mała firma marketing


Również interesujące

Szablony faktur na miarę przyszłości

Potrzebne Ci są szablony faktur? Witamy w naszej prezentacji! Bardzo doceniamy to, że znalazłeś trochę czasu w swoim napiętym planie roboczym i/lub udało Ci się oderwać od mediów społecznościowych. Zapewniamy, że warto.

faktury i kosztorysy firma mała firma

ABC dobrego kosztorysu

Do jakiego stopnia Twoja wycena jest wiążąca prawnie? Jaka jest różnica pomiędzy wyceną a kosztorysem? Czym jest zastrzeżenie własności? Zapoznaj się z naszym „ABC dobrego kosztorysu”. A. Pytanie o cenę Klient poprosił Cię o wycenę.

faktury i kosztorysy

Podatek obrotowy, dochodowy i od działalności gospodarczej: który z nich powinienem zapłacić?

Jakie podatki musi płacić właściciel małej firmy? Czy freelancerzy muszą płacić podatek od działalności gospodarczej? Co to jest VAT? Przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się najistotniejszych faktów dotyczących deklaracji podatkowych. Doradztwo podatkowe dla właścicieli małych firm Każdego roku miliony właścicieli małych firm oraz osób samozatrudniających się przeżywa katusze, gdy nadchodzi oczekiwany z przerażeniem czas rozliczeń podatkowych.

freelancer mała firma podatki zarządzanie firmą

Jak zwiększyć kreatywność i osiągnąć sukces zawodowy – 3 nowatorskie techniki

Co wspólnego mają ze sobą Bill Gates, Mark Zuckerberg i Warren Buffet? Są bogaci, to na pewno. Lecz jak to osiągnęli? Ciężką pracą? Oczywiście. Determinacją? Pewnie też. Mieli szczęście? Być może.

projekty zarządzanie firmą

Inteligentne śledzenie czasu: rejestruj swoje godziny!

Czy zastanawiałeś się, jak mierzyć czas pracy, gdy jesteś freelancerem? Przeczytaj nasze wskazówki dotyczące logowania przepracowanych godzin pracy freelancera oraz narzędzi, które można wykorzystać w tym celu. Czas to pieniądz, czy nam się to podoba, czy nie.

arkusz czasu pracy czasomierz fakturowanie freenancer porady dla freelancerów praca na godziny rejestracja czasu rejestrator czasu śledzenie czasu timer zarządzanie czasem

7 Faktów dotyczących email marketingu – czy newslettery przechodzą do lamusa?

Liczni spece od email marketingu ogłosili śmierć newslettera jako formy marketingu, podczas gdy inni twierdzą, że jest on wciąż żywy. Kto ma rację? Przejrzyjmy się faktom. Newsletter nie żyje. Czy aby na pewno?

mała firma marketing zarządzanie firmą

Już dziś zacznij korzystać z darmowej 14-dniowej wersji próbnej

Nie wymagamy karty kredytowej.