Zarządzanie firmą

Twojej firmie potrzebny jest żargon firmowy

Czy Twoja mała firma ma swój żargon firmowy? Nie? Ale powinna! Po co? Tego dowiesz się z poniższego artykułu. W swojej firmie używasz już żargonu firmowego? W takim razie gratulacje! Możesz pominąć ten artykuł i spożytkować swój cenny czas w lepszy sposób. No, chyba że chcesz mieć pewność, że Twoje pojęcie o firmowym żargonie jest rzeczywiście poprawne. W takim wypadku zrób ten mały wysiłek i przeczytaj ten artykuł.

Dlaczego Twoja mała firma potrzebuje własnego żargonu

Jeśli jesteś jak większość właścicieli małych firm, to możesz nie wiedzieć, czym jest żargon firmowy i do czego miałby Ci się on przydać. Ludzie w firmie jakoś się ze sobą dogadują, więc chyba wszystko jest w porządku, prawda? A jednak mylisz się. Słowa kryją w sobie ogromną moc. Słowa, których używasz kształtują Twój sposób myślenia – oraz to, w jaki sposób Twoja firma jest postrzegana przez innych. Od reklam po faktury, od notatek wewnętrznych po notatki prasowe: każdy aspekt Twojej firmy skorzysta, jeśli będzie mieć ona skuteczny żargon firmowy.

Idea żargonu firmowego: od starożytnej retoryki do nowoczesnego marketingu

Partnerzy w biurze Sztuka perswazji jest stara jak świat… (zdjęcie: iStock | AzmanJaka)

To, w jaki sposób mówisz lub piszesz ma ogromne znaczenie. Intuicyjnie modyfikujemy nasz styl wyrażania się – w inny sposób rozmawiamy z reporterem, w inny z nastolatkiem, a w jeszcze inny z partnerem w interesach. Wszyscy mamy pewne podświadome zasady, według których dobieramy właściwe w danej chwili słownictwo i styl. To, co starożytni Rzymianie nazywali kiedyś retoryką, dziś stało się ważnym aspektem marketingu i PR (public relations = relacje publiczne) – chodzi tu o umiejętne używanie języka po to, aby przekonać ludzi do podjęcia określonych działań. Sztuka perswazji jest prawdopodobnie stara jak świat, a dziś jest tak samo potrzebna jak 3000 lat temu. Mimo że pewne zasady zmieniły się.

Tworzenie żargonu firmowego w 3 krokach

Znalezienie właściwego żargonu firmowego to ważny aspekt tożsamości Twojej firmy – potrzebuje tego każda, nawet najmniejsza firma. Swój pełny potencjał zrealizujesz tylko wtedy, jeśli dokładnie będziesz wiedział, kim jesteś, a to samo dotyczy Twojej firmy. Kim chcesz być, jak chcesz być postrzegany? Jakiego stylu i tonu chcesz używać rozmawiając z klientami? Przyjacielskiego i osobistego czy raczej profesjonalnego i wyrażającego szacunek? Kim są Twoi klienci, czego od Ciebie potrzebują? Są to pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć. A kiedy już to zrobisz, możesz zacząć tworzyć swój firmowy żargon – w trzech krokach.

1. Opracuj konkretne zasady dotyczące formatu

  • Czy będziesz używać skrótów, a jeśli tak, to jakich?
  • Czy będziesz pisać % czy procenty, dolary czy $?
  • Jakiego formatu daty i godziny chcesz używać?
  • Jak się będziesz się zwracać do klienta na piśmie: Szanowny Panie Kowalski, Drogi Panie Kowalski, a może po prostu Cześć Tomek?

Drobiazgi są ważne – a jeszcze ważniejsze jest konsekwentne stosowanie ustalonych zasad. Zdecyduj, jaki styl najbardziej pasuje do Twojej firmy i konsekwentnie się tego trzymaj.

Porada eksperta: Strona bierna powinna być prawie zawsze unikana. Dlaczego? Po prostu dlatego, że “Nie używaj strony biernej” brzmi znacznie prościej – i łatwiej to zrozumieć.

2. Opracuj terminologię obowiązującą w firmie

Praca z danymi z komputera Dobrze jest imponować ludziom, lecz jeszcze lepiej jest być przez nich rozumianym… (zdjęcie: REDPIXEL | stock.adobe.com)

  • Jakie słowa są powszechnie stosowane w Twojej branży (np. czy będzie to CV czy życiorys)?
  • Czy jesteś firmą, spółką czy przedsiębiorstwem?
  • Czy masz klientów, wspólników, a może partnerów?
  • Wysyłasz im rachunki czy faktury, wycenę czy kosztorys?

Ty mówisz pomidor, ja mówię pomidor… sam decydujesz: lecz określ jasno, jakich słów chcesz używać, a jakich unikać w swojej firmie.

Porada eksperta: Jeśli to możliwe, unikaj przesadnie technicznego żargonu. Dobrze jest imponować ludziom, lecz jeszcze lepiej jest być przez nich rozumianym.

3. Stwórz przewodnik po stylu

Firmowy żargon w małej firmie Czy chcesz być rozumiany od Nowego Jorku po Londyn, a nawet w Warszawie? (zdjęcie Rawpixel | stock.adobe.com)

  • Czy będziesz używać jasnych i krótkich czy raczej imponująco długich zdań?
  • Czy będziesz próbować przypodobać się miejscowym używając ich slangu?
  • Czy chcesz być rozumiany od Nowego Jorku po Londyn, a nawet w Warszawie?
  • Czy Twój ton wypowiedzi ma być młodzieńczy i na czasie czy raczej wzbudzający zaufanie i nieco staroświecki?

Twój styl się liczy – a odpowiedni dobór słów może mieć ogromne znaczenie.

Porada eksperta: Postaraj się, by twój styl był zwięzły i prosty, tak aby mogły Cię zrozumieć nawet osoby, które nie są rodzimymi użytkownikami języka. Jest to szczególnie ważne, jeśli prowadzisz biznes także online i masz klientów z różnych stron świata.

Jak widać, wypracowanie odpowiedniego żargonu we własnej firmie nie jest zbyt skomplikowane. Trudniejsze będzie konsekwentne jego stosowanie. Ale wiesz co? Warto o to zadbać. Wykorzystaj moc słów, a Twoja firma rozwinie swój pełen potencjał.

Pozdrawiam, zistemo

mała firma marketing


Również interesujące

Sztuczna inteligencja w biznesie – czy roboty przejmują biznes?

Samo-prowadzące się samochody oraz sprzątające roboty nie są dziś jedynie wytworem wyobraźni rozmarzonych naukowców. Roboty, automatyzacja i sztuczna inteligencja (z ang. Artificial Intellignece – AI) mają coraz większy wpływ na nasze życie.

firma mała firma przyszłość pracy zarządzanie firmą

5 lekcji, których możesz nauczyć się od firm rodzinnych

Skoro rodzina jest trzonem społeczeństwa, to z pewnością firmy rodzinne są sercem naszej ekonomii. Wziąwszy pod uwagę, że 89% wszystkich firm w USA to firmy rodzinne, są duże szanse, że Twoja firma to także biznes rodzinny.

mała firma praca a rodzina zarządzanie firmą

Efektywność pracy bez maili: 5 powodów, dla których warto pozbyć się skrzynki odbiorczej

Jak wiele maili trafia do twojej skrzynki odbiorczej każdego dnia? Z pewnością zbyt wiele. Najnowsze badania wykazują, że średnio spędzamy 3,1 godzin dziennie na korespondencję firmową, a kolejne 3,2 godziny na korespondencję prywatną.

porady i wskazówki

CRM w Chmurze! Sprawdź czy to rozwiązanie dla Ciebie

Czy myślisz o tym, aby zacząć korzystać z systemu zarządzania relacjami z klientem, nazywanego w skrócie CRM? Może zastanawiasz się właśnie, jaki system powinieneś wybrać? Nie szukaj dalej. Odpowiedz na 4 proste pytania, a wszystko stanie się jasne.

CRM

Zarządzanie obecnością w pracy: elastyczny czas pracy, urlopy i przerwy

Elastyczny czas pracy, urlopy i wszelkiego rodzaju dni wolne: czy Twój rejestrator czasu pracy jest tak elastyczny jak Twoja firma? System pracy biurowej od 9 rano do 5 po południu przechodzi już do lamusa.

ewidencja czasu pracy mała firma przyszłość pracy zarządzanie firmą

Bezpieczeństwo danych, przechowywanie w sieci i program Safe Harbour

Do jakiego stopnia nasz system zarządzania bazą danych jest bezpieczny? Czy informacje przechowywane w sieci są rzeczywiście prywatne? Tyle się mówi o atakach hakerów lub innych podglądaczy: myślę, że czasem każdy z nas martwi się o bezpieczeństwo swoich danych osobowych w Internecie.

bezpieczeństwo danych

Już dziś zacznij korzystać z darmowej 14-dniowej wersji próbnej

Nie wymagamy karty kredytowej.