Mała firma

Kobieta właścicielem firmy: czy kobiety są lepszymi przedsiębiorcami?

Możliwe, że jesteś jedną z nich. Lub masz takie plany. A może jedną z nich poślubiłeś? Kobiety-przedsiębiorcy, matki-przedsiębiorcy:

Coraz więcej kobiet zostaje właścicielkami firm

I – jak wykazują statystyki – ich firmy wręcz kwitną.

Kim są te kobiety i jaki rodzaj działalności prowadzą? Dlaczego to robią? Dlaczego jest to w ogóle ważne? Czytaj dalej i trzymaj się mocno. Twoje stereotypy mogą wkrótce zostać zdruzgotane.

Mit matki-przedsiębiorcy

Wszyscy słyszeliśmy podobne historie: kobieta zostaje matką, rezygnuje z pracy i zaczyna prowadzić swój mały biznes w kuchni – pisze bloga, dzierga swetry na drutach albo piecze ciasteczka. Biznes rośnie, a wraz z nim jej szczęście i poczucie spełnienia.

Jednak ta historia to mit, bardzo mylący: prawdą jest, że większość kobiet prowadzących firmę twierdzi, że zaczęły to robić, aby móc pracować (i mieć dochód) i jednocześnie wychowywać dzieci. Lecz to tylko połowa prawdy.

To prawda, że właściciele własnych firm mają większą elastyczność, jeśli chodzi o rozkład zajęć, lecz tak zwane matki-przedsiębiorcy muszą przecież poświęcać firmie tyle samo czasu co osoby bezdzietne. Mówiąc inaczej: czy słyszałeś kiedyś o ojcu-przedsiębiorcy? Nie. Ponieważ ojciec prowadzący firmę to zwykły przedsiębiorca.

Dlaczego więc w ogóle mówimy, czytamy i piszemy o kobietach przedsiębiorcach? Czy prowadzenie firmy ma cokolwiek wspólnego z płcią? Jeśli przyjrzeć się statystykom, zdecydowanie tak – lecz nie jest to to, co myślisz.

Kobieca przedsiębiorczość w liczbach

Samo założenie firmy jest proste, lecz utrzymanie dobrze prosperującego biznesu to ciężka praca. Statystycznie rzecz ujmując, kobiety są w tym bardzo dobre. Według danych z roku 2015, w Stanach Zjednoczonych kobiety są właścicielkami 31% małych firm, a 9,1 miliona firm (małych i dużych) jest prowadzone przez kobiety. Jak wynika z raportu specjalnego GEM pt. „Women’s Entrepreneurship”, w latach 2012-2014 liczba firm prowadzonych przez kobiety wzrosła o 7% w skali światowej, co daje różnicę 6% pomiędzy obydwoma płciami.

Natomiast badanie zlecone przez American Express OPEN pt. „The State of Women-Owned Businesses 2016” wykazało, że w latach 1997-2016 liczba kobiet mających własne firmy wzrosła w Stanach Zjednoczonych aż o 54%.

Sukces firm prowadzonych przez kobiety

Jesteś tu jeszcze? Super! Czas na sporą niespodziankę: podczas gdy ogólny odsetek osób zatrudnionych obniżył się o 1,2% w latach 2007-2012 w Stanach Zjednoczonych i podczas gdy tylko największe firmy rozwijają się ekonomicznie, to zatrudnienie w firmach prowadzonych przez kobiety wzrosło: nie mniej niż o 18%.

To imponujące, prawda? W czasach, gdy liczba bezrobotnych rośnie i wiele firm musi się ograniczać, kobiety-przedsiębiorcy faktycznie tworzą nowe miejsca pracy. I to wiele. Jednocześnie dochód w firmach prowadzonych przez kobiety wzrósł o 35% od roku 2007, czyli o 30% więcej niż średnia krajowa.

Wnioskując z tych danych, wydaje się, że kobiety radzą sobie lepiej z prowadzeniem zarówno małych jak i dużych firm. Dlaczego? Są tego trzy główne powody:

1. Kobiety tworzą bardziej produktywne zespoły

Raport pt. „State of the American Manager” przeprowadzony przez Gallup wykazał, że kobiety są lepsze w angażowaniu swoich pracowników i same także bardziej angażują się w pracę. Kobiety na stanowiskach kierowniczych dają także bardziej szczery i konstruktywny feedback, oraz częściej doceniają i chwalą wysiłki swoich pracowników. Co z kolei przyczynia się do lepszej produktywności pracowników i wydajniejszej pracy zespołów. A to podstawa sukcesu każdej firmy.

2. Kobietom zależy na zrównoważonym rozwoju

Jak wynika z badania pt. „Shattering Stereotypes” przeprowadzonego przez Barclay Bank i opublikowanego w roku 2015, kobietom bardziej niż mężczyznom zależy na zrównoważonym rozwoju ich firm. Zamiast rozwijania firmy w szybkim tempie, a potem szukania drogi odwrotu, kobiety zainteresowane są bardziej długotrwałym dochodem. Dlatego są one w stanie przewidzieć przeszkody, zminimalizować ryzyko i działać ostrożnie.

3. Kobiety zaniżają ocenę swojej firmy

Ten stereotyp jest prawdziwy: kobiety raczej zaniżają ocenę swoich wyników, podczas gdy mężczyźni w podobnych przypadkach są raczej zbyt pewni siebie. Gdy zapytano przedsiębiorców jak prosperuje ich firma, 42% kobiet i 62% mężczyzn odpowiedziało: „kwitnąco”. Okazuje się jednak, że w tym badaniu to firmy prowadzone przez kobiety osiągały lepsze wyniki, niż te prowadzone przez mężczyzn. Tak niska samoocena ich firm przez kobiety ma jednak także swoje dobre strony: zatrudniają one ekspertów tam, gdzie mężczyźni by tego nie uczynili. Poza tym, firmy prowadzone przez kobiety skłonne są współpracować z instytucjami badawczymi, takimi jak uniwersytety, prawie trzy razy częściej niż firmy prowadzone przez mężczyzn.

Jaka jest przyszłość kobiet w biznesie

Bez względu na rozmiar firmy, branżę czy kraj, w której ona działa, firmy prowadzone przez kobiety wydają się prosperować lepiej. Statystycznie ujmując, mała firma (50-99 pracowników) i firma jednoosobowa (tylko kobieta-właściciel) przynosi większy dochód, jeśli jest prowadzona przez kobietę. Nieźle, jak na razie.

Od kobiet prowadzących dom i firmę jednocześnie po właścicielki multi-miliardowych korporacji, jedno je łączy: kobiety w biznesie są wciąż mniejszością. I zazwyczaj zarabiają mniej niż mężczyźni w tej samej pozycji. Lecz wydaje się, że nadchodzi tutaj zmiana.

Choć statystycznie kobiety są lepszymi kierownikami, badanie przeprowadzone przez Gallup wykazało, że 20% osób wolałoby mieć za szefa kobietę, podczas gdy 33% wybrałoby mężczyznę. Dobra wiadomość: większość, czyli 46%, nie ma w tej kwestii wyrobionego zdania.

I to właśnie nazywam równouprawnieniem płci. Bo tak naprawdę wszyscy jesteśmy tylko ludźmi.

Pozdrawiam, zistemo

freelancer mała firma przyszłość pracy zarządzanie firmą


Również interesujące

Program do liczenia godzin pracy: 6 najważniejszych funkcji

Inteligentna ewidencja czasu pracy to coś więcej niż zapisywanie przepracowanych godzin. Program do liczenia godzin pracy ma pomóc Tobie i Twojemu zespołowi pracować bardziej efektywnie. Wykorzystywać przepracowany czas w najbardziej optymalny sposób i umożliwić balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.

ewidencja czasu pracy rejestracja czasu

Jak ustalać priorytety za pomocą 5 prostych pytań

Jako przedsiębiorca często musisz podejmować błyskawiczne decyzje. Czasem masz wręcz wrażenie, jakby sytuacje awaryjne następowały jedna po drugiej, bez chwili przerwy. Od kogo więc najlepiej uczyć się postępowania w nagłych przypadkach, jak nie od pracowników pogotowia ratunkowego?

mała firma

7 Faktów dotyczących email marketingu – czy newslettery przechodzą do lamusa?

Liczni spece od email marketingu ogłosili śmierć newslettera jako formy marketingu, podczas gdy inni twierdzą, że jest on wciąż żywy. Kto ma rację? Przejrzyjmy się faktom. Newsletter nie żyje. Czy aby na pewno?

mała firma marketing zarządzanie firmą

Efektywność pracy bez maili: 5 powodów, dla których warto pozbyć się skrzynki odbiorczej

Jak wiele maili trafia do twojej skrzynki odbiorczej każdego dnia? Z pewnością zbyt wiele. Najnowsze badania wykazują, że średnio spędzamy 3,1 godzin dziennie na korespondencję firmową, a kolejne 3,2 godziny na korespondencję prywatną.

porady i wskazówki

7 przykazań skutecznej autopromocji

Wszyscy musimy o niej myśleć. Choć zazwyczaj tego nie lubimy: autopromocja. Zapewnij sobie sukces dzięki moim 7 sekretnym wskazówkom – oraz dodatkowej wskazówce bonusowej! Autopromocja może być nieco przerażająca – nawet najlepsi profesjonaliści od marketingu często jej unikają.

autopromocja

Małe dane - czy mogą uczynić Twoją firmę wielką?

Zapomnij o Wielkich Danych! To właśnie małe dane mogą być tym, czego potrzebuje Twoja firma – jeśli wierzyć temu, co twierdzi guru od marketingu, Martin Lindstrom. W swoim bestsellerze “Small Data.

klienci zarządzanie firmą

Już dziś zacznij korzystać z darmowej 14-dniowej wersji próbnej

Nie wymagamy karty kredytowej.