Projekt

Opowieść o bohaterze w zarządzaniu projektem

Dawno dawno temu, na planecie Ziemia rozwinął się gatunek ludzki – a z nim sztuka opowiadania gawęd. Opowieści mają niezwykłą moc: fascynują, uczą, przerażają, motywują. Dobra opowieść może wywołać salwę śmiechu lub potok łez. Opowieści realizowane są na wielkim ekranie, gdzie prowadzą nas w krainę marzeń. Mogą one także wzmocnić przesłanie Twojego kolejnego projektu.

Rola gawędy w zarządzaniu projektem

Sztuka tworzenia i opowiadania barwnych historii jest tak stara jak ludzkość; być może to właśnie ta umiejętność odróżnia nas od innych gatunków. Od tysięcy lat, bardowie i wieszcze przykuwali uwagę słuchaczy jednym wspólnym elementem ich opowieści: konceptem podróży bohatera, co fachowo nazywa się monomitem. Tradycyjna podróż bohatera, to – jak twierdzi językoznawca Joseph Campbell – historia w trzech aktach: wyjście na wyprawę, inicjacja, powrót. Ktoś (czyli nasz przyszły bohater) czuje zew przygody lub powołanie i wyrusza w nieznane; następnie jego (lub jej) determinacja i siła są poddawane licznym próbom; a po szczęśliwym ich przebrnięciu osoba ta powraca jako bohater: mężczyzna (lub kobieta), który zmienił siebie i świat wokół siebie na lepsze.

Opowieść o bohaterze w zarządzaniu projektem

No dobrze – pewnie sobie myślisz – lecz co podróż bohatera ma wspólnego z projektem w mojej firmie? Jak się zaraz przekonasz, bardzo wiele.

Projekt jako podróż

Spójrzmy na Twój projekt jak na podróż: od pierwszego przebłysku nowego pomysłu do w pełni rozwiniętego projektu. Droga jest daleka i pełna nieprzewidzianych wyzwań i niebezpieczeństw. Aby je wszystkie pokonać, musisz wciąż zmieniać swój projekt i dostosowywać go do nowych okoliczności. Aż powrócisz w wynikami, jakich pragnąłeś. Dobry kierownik projektu rozpoczyna podróż bohatera – przepraszam, projektu – spotkaniem startowym i celebruje początek wielkiej przygody fanfarami. W trakcie trwania projektu, Ty i członkowie Twojego zespołu będziecie się uczyć. Będziecie upadać. Podnosić się i walczyć uparcie dalej – aż do zwycięstwa. Ostatecznie i tak będziecie musieli wykonać codzienną pracę – lecz doświadczenie i to, czego się po drodze nauczycie, zmienią was tak, jak bohatera w heroicznej opowieści. Czy to nie intrygujące?

Potęga opowieści

W tym właśnie przejawia się piękno dobrze opowiedzianej historii: to nie tylko opowieść przyjemna dla ucha i ekscytacja trasą odczytaną na mapie lub obiecującymi statystykami – potęga opowieści o bohaterze działa znacznie głębiej. Opowieść taka angażuje słuchacza na bardzo osobistym i emocjonalnym poziomie. Zamiana projektu w porywającą opowieść wywoła pełną zapału dyskusję i pomoże Tobie i Twojej ekipie widzieć wszystko takim, jakie jest naprawdę. Dlaczego? Opowieści mogą wnikać głęboko w serca, lecz nigdy nie są one abstrakcyjne: mówią one o konkretnej osobie i o konkretnych sprawach, nie o liczbach i punktach na osi czasu. Zamiast tylko przypisywać zadanie X pracownikowi Y sprawiasz, że ludzie i ich zadania stają się częścią porywającej narracji. Każde, choćby najprostsze zadanie jest ważne i każda zaangażowana w projekt osoba czuje, że ma wpływ na końcowy efekt przygody.

Skuteczne zarządzanie projektem: opowieść w trzech aktach

I. Bohater wyrusza w podróż – spotkanie startowe Twojego projektu

W fazie początkowej podróży musisz wyzbyć się lęku przed nieznanym – czyli „napisać koncept”. Zrób użytek ze swojej wyobraźni i napisz opowieść w najdrobniejszych szczegółach, osadzając w niej swoich bohaterów. Spróbuj określić, kto jest złoczyńcą, kto bohaterem, a kto jego pomocnikiem. Może ten zły to dyrektor firmy konkurencyjnej dla Twojego projektu, a może to brak środków, który  nie pozwala Twojemu zespołowi w pełni realizować heroicznej wizji? Przedstawienie problemów szarej rzeczywistości w formie motywującej opowieści może pomóc wam pokonać przeciwności w duchu zabawy i optymizmu. Poza tym, dzięki nowo odkrytym zdolnościom do opowiadania gawęd możesz nawet sprawić, że przeciwnicy Twojego projektu staną się jego gorącymi zwolennikami.

W pierwszej fazie podróży musisz się wyzbyć lęku przed nieznanym… (everythingpossible/ stocks.adobe.com)

II. Inicjacja – etap wyzwań i prób

To na etapie inicjacji zaczyna się robić gorąco. Wszystko może iść zupełnie niezgodnie z planem lub możesz po prostu utknąć w ślepym punkcie. Zadania zabierają więcej czasu, niż się spodziewałeś, ludzie zachowują się w nieprzewidziany sposób – wiedz, że niespodzianki to nieodłączny element przygody. Dodaj do opowieści kilka momentów grozy, przecież Twój bohater jest nieustannie poddawany próbom charakteru. Lecz pamiętaj o jednym: bohater zawsze wychodzi zwycięsko ze wszystkich tarapatów. Przygotuj się na walkę: znoś dzielnie próby, adaptuj się do nowych okoliczności, powstawaj z upadków, a Twój projekt zakończy się sukcesem.

Przygotuj się na walkę… (lassedesignen / stocks.adobe.com)

III. Powrót bohatera – podsumowanie projektu

Kiedy już osiągniesz sukces, Twój czas prób się zakończy – lecz nie ciężka praca. Podobnie jak bohater musi powrócić do swej codziennej rzeczywistości, tak samo Ty musisz teraz kontynuować swój projekt.

Podobnie jak bohater musi wrócić do codzienności, tak ty musisz dbać o swój projekt… (loreanto / stocks.adobe.com)

Nie możesz po prostu porzucić utworzonej strony internetowej, zaniedbać produkt lub cokolwiek, nad czym pracowałeś. Nie. Podobnie jak bohater, musisz wciąż być czujny, aby to, co stworzyłeś, o co tak mocno walczyłeś, przetrwało w zmieniającym się środowisku.

Dokumentacja projektu, założone konta i strategia długoterminowego zarządzania: wszystkie te elementy są ważne na ostatnim etapie podróży do udanego projektu. Dopiero wtedy nadejdzie czas, aby odtąd żyć (i pracować) długo i szczęśliwie. Aż do czasu, gdy obudzi się w Tobie  duch kolejnej przygody.

Pozdrawiam, zistemo

projekt


Również interesujące

Freelancing i ekonomia freelancingu – co oznaczają one dla Ciebie

Freelancing staje się coraz bardziej popularny. Coraz więcej osób chce być niezależnym wykonawcą, wiele małych firm polega na pracy wykonywanej przez freelancerów. Jaka jest Twoja rola w tym nowym ekonomicznie systemie – freelancingu?

freelancer mała firma przyszłość pracy zarządzanie firmą

Ewidencja wydatków: Expensify, Shoeboxed i inne

Aplikacje do skanowania rachunków i paragonów, jak na przykład Xpenditure, Shoeboxed lub Expensify nie tylko bardzo ułatwiają życie, lecz można także dzięki nim zaoszczędzić. Prowadzenie ewidencji wydatków jeszcze nigdy nie było tak proste i szybkie: wystarczy zeskanować i zapisać rachunek.

wydatki

Jak zwiększyć kreatywność i osiągnąć sukces zawodowy – 3 nowatorskie techniki

Co wspólnego mają ze sobą Bill Gates, Mark Zuckerberg i Warren Buffet? Są bogaci, to na pewno. Lecz jak to osiągnęli? Ciężką pracą? Oczywiście. Determinacją? Pewnie też. Mieli szczęście? Być może.

projekty zarządzanie firmą

Najkorzystniejsze terminy płatności, by twoja firma rozkwitła!

Wciągu 30 dni, po otrzymaniu towaru lub usługi, czy może na koniec miesiąca? Dzisiaj zajmiemy się terminami płatności oraz przypomnieniami o zaległych płatnościach – o tym, jak ważne jest wybranie odpowiedniego terminu.

terminy płatności

Zależy Ci na finansowej stabilności Twojej firmy? Pomoże Ci w tym zaliczkowanie!

Zaliczkowanie, przedpłaty, umowy zaliczkowe: stabilność finansowa nierzadko przyprawia przedsiębiorców o ból głowy – szczególnie właścicieli małych firm, freelancerów i przedsiębiorców solowych. Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się, w jaki sposób zaliczkowanie może stać się lekarstwem na Twoje zmartwienia dotyczące finansów.

faktury i kosztorysy freelancer zaliczka zaliczkowanie zarządzanie firmą

Doskonały kosztorys

Otrzymałeś od klienta prośbę o wycenę - dowiedz się, jak utworzyć doskonały kosztorys i mieć pewność, że właściwie oceniłeś ilość czasu potrzebnego na wykonanie projektu lub usługi. Często nam się to zdarza: Klient ma dla nas ciekawe zlecenie - i chce, żebyśmy podali koszt jego wykonania.

freelancer kosztorys księgowość mała firma oferta wycena

Już dziś zacznij korzystać z darmowej 14-dniowej wersji próbnej

Nie wymagamy karty kredytowej.