Możliwe, że jesteś jedną z nich. Lub masz takie plany. A może jedną z nich poślubiłeś? Kobiety-przedsiębiorcy, matki-przedsiębiorcy:
Coraz więcej kobiet zostaje właścicielkami firm
I – jak wykazują statystyki – ich firmy wręcz kwitną.
Kim są te kobiety i jaki rodzaj działalności prowadzą? Dlaczego to robią? Dlaczego jest to w ogóle ważne? Czytaj dalej i trzymaj się mocno. Twoje stereotypy mogą wkrótce zostać zdruzgotane.
Mit matki-przedsiębiorcy
Wszyscy słyszeliśmy podobne historie: kobieta zostaje matką, rezygnuje z pracy i zaczyna prowadzić swój mały biznes w kuchni – pisze bloga, dzierga swetry na drutach albo piecze ciasteczka. Biznes rośnie, a wraz z nim jej szczęście i poczucie spełnienia.
Jednak ta historia to mit, bardzo mylący: prawdą jest, że większość kobiet prowadzących firmę twierdzi, że zaczęły to robić, aby móc pracować (i mieć dochód) i jednocześnie wychowywać dzieci. Lecz to tylko połowa prawdy.
To prawda, że właściciele własnych firm mają większą elastyczność, jeśli chodzi o rozkład zajęć, lecz tak zwane matki-przedsiębiorcy muszą przecież poświęcać firmie tyle samo czasu co osoby bezdzietne. Mówiąc inaczej: czy słyszałeś kiedyś o ojcu-przedsiębiorcy? Nie. Ponieważ ojciec prowadzący firmę to zwykły przedsiębiorca.
Dlaczego więc w ogóle mówimy, czytamy i piszemy o kobietach przedsiębiorcach? Czy prowadzenie firmy ma cokolwiek wspólnego z płcią? Jeśli przyjrzeć się statystykom, zdecydowanie tak – lecz nie jest to to, co myślisz.
Kobieca przedsiębiorczość w liczbach
Samo założenie firmy jest proste, lecz utrzymanie dobrze prosperującego biznesu to ciężka praca. Statystycznie rzecz ujmując, kobiety są w tym bardzo dobre. Według danych z roku 2015, w Stanach Zjednoczonych kobiety są właścicielkami 31% małych firm, a 9,1 miliona firm (małych i dużych) jest prowadzone przez kobiety. Jak wynika z raportu specjalnego GEM pt. „Women’s Entrepreneurship”, w latach 2012-2014 liczba firm prowadzonych przez kobiety wzrosła o 7% w skali światowej, co daje różnicę 6% pomiędzy obydwoma płciami.
Natomiast badanie zlecone przez American Express OPEN pt. „The State of Women-Owned Businesses 2016” wykazało, że w latach 1997-2016 liczba kobiet mających własne firmy wzrosła w Stanach Zjednoczonych aż o 54%.
Sukces firm prowadzonych przez kobiety
Jesteś tu jeszcze? Super! Czas na sporą niespodziankę: podczas gdy ogólny odsetek osób zatrudnionych obniżył się o 1,2% w latach 2007-2012 w Stanach Zjednoczonych i podczas gdy tylko największe firmy rozwijają się ekonomicznie, to zatrudnienie w firmach prowadzonych przez kobiety wzrosło: nie mniej niż o 18%.
To imponujące, prawda? W czasach, gdy liczba bezrobotnych rośnie i wiele firm musi się ograniczać, kobiety-przedsiębiorcy faktycznie tworzą nowe miejsca pracy. I to wiele. Jednocześnie dochód w firmach prowadzonych przez kobiety wzrósł o 35% od roku 2007, czyli o 30% więcej niż średnia krajowa.
Wnioskując z tych danych, wydaje się, że kobiety radzą sobie lepiej z prowadzeniem zarówno małych jak i dużych firm. Dlaczego? Są tego trzy główne powody:
1. Kobiety tworzą bardziej produktywne zespoły
Raport pt. „State of the American Manager” przeprowadzony przez Gallup wykazał, że kobiety są lepsze w angażowaniu swoich pracowników i same także bardziej angażują się w pracę. Kobiety na stanowiskach kierowniczych dają także bardziej szczery i konstruktywny feedback, oraz częściej doceniają i chwalą wysiłki swoich pracowników. Co z kolei przyczynia się do lepszej produktywności pracowników i wydajniejszej pracy zespołów. A to podstawa sukcesu każdej firmy.
2. Kobietom zależy na zrównoważonym rozwoju
Jak wynika z badania pt. „Shattering Stereotypes” przeprowadzonego przez Barclay Bank i opublikowanego w roku 2015, kobietom bardziej niż mężczyznom zależy na zrównoważonym rozwoju ich firm. Zamiast rozwijania firmy w szybkim tempie, a potem szukania drogi odwrotu, kobiety zainteresowane są bardziej długotrwałym dochodem. Dlatego są one w stanie przewidzieć przeszkody, zminimalizować ryzyko i działać ostrożnie.
3. Kobiety zaniżają ocenę swojej firmy
Ten stereotyp jest prawdziwy: kobiety raczej zaniżają ocenę swoich wyników, podczas gdy mężczyźni w podobnych przypadkach są raczej zbyt pewni siebie. Gdy zapytano przedsiębiorców jak prosperuje ich firma, 42% kobiet i 62% mężczyzn odpowiedziało: „kwitnąco”. Okazuje się jednak, że w tym badaniu to firmy prowadzone przez kobiety osiągały lepsze wyniki, niż te prowadzone przez mężczyzn. Tak niska samoocena ich firm przez kobiety ma jednak także swoje dobre strony: zatrudniają one ekspertów tam, gdzie mężczyźni by tego nie uczynili. Poza tym, firmy prowadzone przez kobiety skłonne są współpracować z instytucjami badawczymi, takimi jak uniwersytety, prawie trzy razy częściej niż firmy prowadzone przez mężczyzn.
Jaka jest przyszłość kobiet w biznesie
Bez względu na rozmiar firmy, branżę czy kraj, w której ona działa, firmy prowadzone przez kobiety wydają się prosperować lepiej. Statystycznie ujmując, mała firma (50-99 pracowników) i firma jednoosobowa (tylko kobieta-właściciel) przynosi większy dochód, jeśli jest prowadzona przez kobietę. Nieźle, jak na razie.
Od kobiet prowadzących dom i firmę jednocześnie po właścicielki multi-miliardowych korporacji, jedno je łączy: kobiety w biznesie są wciąż mniejszością. I zazwyczaj zarabiają mniej niż mężczyźni w tej samej pozycji. Lecz wydaje się, że nadchodzi tutaj zmiana.
Choć statystycznie kobiety są lepszymi kierownikami, badanie przeprowadzone przez Gallup wykazało, że 20% osób wolałoby mieć za szefa kobietę, podczas gdy 33% wybrałoby mężczyznę. Dobra wiadomość: większość, czyli 46%, nie ma w tej kwestii wyrobionego zdania.
I to właśnie nazywam równouprawnieniem płci. Bo tak naprawdę wszyscy jesteśmy tylko ludźmi.
Pozdrawiam, zistemo