Małe dane

Małe dane - czy mogą uczynić Twoją firmę wielką?

Zapomnij o Wielkich Danych! To właśnie małe dane mogą być tym, czego potrzebuje Twoja firma – jeśli wierzyć temu, co twierdzi guru od marketingu, Martin Lindstrom. W swoim bestsellerze “Small Data. The tiny clues that uncover huge trends” – „Małe dane – drobne wskazówki ukazujące wielkie trendy” – wydanym w roku 2016 twierdzi on, że małe dane mogą być równie ważne jak Wielkie Dane, a może nawet ważniejsze. Wielkie Dane pozwalają szybko zidentyfikować wielkie trendy, lecz wnioski z nich płynące  mogą być mylące – ponieważ brakuje im wyjaśnienia przyczyn, które stają się widoczne dopiero po analizie małych danych.

Wielkie dane vs małe dane

Ślad cyfrowy w dzisiejszym świecie jest ogromny. Od czytania (lub oglądania) wiadomości po rzeczy, które kupujemy, od wyszukiwania w Google po publikowanie na mediach społecznościowych: cały czas pozostawiamy ślad tego, co robimy, jacy jesteśmy i co lubimy. Specjaliści od Wielkich Danych analizują te ślady i próbują nadać im sens. Czasami jest to całkiem oczywisty proces, jak na przykład: „Klienci Amazon, którzy zakupili ten produkt, zakupili także…” – tego typu wskazówki dla klientów oparte są na analizie porównawczej, czyli technice porównywania koszyków zakupowych różnych osób i identyfikowania w ten sposób podobieństw i głównych trendów. Jednak taka analiza nie mówi wszystkiego – nie odpowiada na pytanie „dlaczego”: Dlaczego pewna osoba kupiła tę właśnie książkę, a nie inną?

Wielkie Dane a  odkrywanie przyczyn

Każdy zakup, jakiego dokonujemy, każdy ślad, jaki zostawiamy jest częścią większej historii – historii, której nie da się odkryć przez samo zbieranie danych. Może nasz ostatni zakup na Amazon był prezentem dla kogoś, kto ma zupełnie inny gust od naszego, a może trochę pochopnie dałeś dostęp do swojego konta na Amazon nastoletniemu synowi, żeby mógł kupić prezent-niespodziankę swojej dziewczynie. Choćby nie wiadomo jak sprawnie przebiegało zbieranie i przetwarzanie danych przez Amazon, to ich Wielkie Dane nigdy nie ukazują prawdziwych przyczyn za działaniami ich klientów.

Każdy zakup, jakiego dokonujemy, każdy ślad, jaki zostawiamy jest częścią większej historii… (zdjęcie: cromary/stock.adobe.com)

Potęga małych danych

W swojej książce Martin Lindstrom opowiada o tym, jak Lego odkryło moc tego, co nazywa on „małymi danymi”. Otóż kilka lat temu, szukając przyczyn gwałtownego spadku sprzedaży klocków, Lego na podstawie analizy Wielkich Danych wywnioskowało, że przyczyną tego stanu był spadek długości koncentracji uwagi nowego pokolenia dzieci przyzwyczajonych do szybkiego uzyskiwania satysfakcjonujących wyników. By rozwiązać problem, Logo zaczęło tworzyć większe klocki i łatwiejsze do budowy konstrukcje. Efekt? Ponowny spadek sprzedaży. Zrozpaczony już zarząd firmy wysłał ekipę badaczy do 11-letniego chłopca z Niemiec, aby przekonać się, czego tak naprawdę pragną klienci. Kiedy zapytali chłopca, z których rzeczy w swoim pokoju jest on najbardziej dumy, chłopiec pokazał parę zniszczonych trampek.

Chłopiec pokazał parę znoszonych trampek… (zdjęcie: eugenesergeev/stock.adobe.com)

Powiedział: “To z nich jestem najbardziej dumny… Te trampki są dowodem na to, że jestem najlepszym wrotkarzem w naszym mieście. Widzicie, podczas jazdy zjeżdżam w dół pod kątem 12,5 stopnia. To właśnie sprawia, że podeszwy trampek przecierają się dokładnie w miejscu, które widzicie. Dowodzą one, że to właśnie ja jestem wrotkarzem numer jeden w tym mieście.” (Źródło: Forbes)

Odpowiedź ta wyraźnie przeczyła temu, że to brak koncentracji uwagi był przyczyną problemów ze sprzedażą klocków – trzeba przecież poświęcić wiele czasu i wysiłku, by stać się najlepszym wrotkarzem w mieście. Prawdą jest raczej, że dzieci pragnące szybko uzyskiwać satysfakcjonujące wyniki pragną być mistrzami w tym, co jest ich pasją. W odpowiedzi na to, Lego na powrót wprowadziło małe klocki, a korzystając z techniki opowiadania gawęd tak zaprojektowało nowe zestawy konstrukcyjne, aby ich zbudowanie świadczyło o „zmierzeniu się z trudnym wyzwaniem”. Nie musimy już chyba dodawać, że Lego jest obecnie wiodącym sprzedawcą zabawek na świecie.

Małe dane a Twoja firma

Podczas gdy Wielkie Dane to głównie analiza trendów i badania statystyczne, to małe dane biorą pod uwagę indywidualne osoby i ich emocje. Uzyskać je można tylko poprzez bezpośrednią obecność, przez osobiste doświadczanie i obserwację klientów.

Zbieranie małych danych to doświadczanie życia Twoich klientów… (Zdjęcie: jackfrog/stock.adobe.com)

Aby móc to uczynić, najpierw musisz zidentyfikować swoich klientów: kto kupuje Twoje produkty, kto Cię zatrudnia? Wykorzystaj dane zgromadzone w swojej własnej firmie – bez względu na to jak wielkie lub małe są one – i znajdź swoich najlepszych klientów oraz zidentyfikuj tych, którzy gdzieś po drodze Cię opuścili. Następnie będziesz się musiał dowiedzieć, kim tak NAPRAWDĘ są oni: odwiedzić ich w ich domach, doświadczyć ich życia. Znajdź czas na to, żeby z nimi porozmawiać, żeby dowiedzieć się, co kochają i czego im potrzeba. Słuchaj i obserwuj – to da Ci odwagę, by zakwestionować statystyczne status quo swoim bezpośrednim osobistym doświadczeniem i wglądem w sytuację, czyli za pomocą swoich małych danych. Oczywiście, to wszystko wymaga czasu. Lecz jest tego warte. Ps. Możemy pomóc Ci oszczędzić czas – abyś miał go więcej na rzeczy, które naprawdę się liczą. Takie jak rozmowa z klientami.

Pozdrawiam, zistemo

klienci zarządzanie firmą


Również interesujące

Jak elastyczny czas pracy może umocnić Twoją małą firmę

Czy wiesz, że aż 96% pracowników biurowych – często spędzających w biurze cały dzień – twierdzi, że skorzystałoby na tym, gdyby w ich firmie wprowadzono elastyczny czas pracy? Prawda jest jednak taka, że tylko 47% z nich ma taką możliwość.

elastyczny czas pracy ewidencja czasu pracy praca a rodzina przyszłość pracy zarządzanie firmą

5 mitów na temat elastycznego czasu pracy

Kierujesz zespołem rozproszonym? Twoi pracownicy mają elastyczny czas pracy i pracują w domu? A może jesteś zagorzałym zwolennikiem unormowanego czasu pracy w biurze od 9 do 17? Bez względu na schemat, jakiego używasz, jeżeli prowadzisz firmę, to z pewnością ważna jest dla Ciebie wydajność Twoich pracowników.

przyszłość pracy rejestracja czasu pracy zarządzanie firmą

Twoja firma w serwisie społecznościowym: 5 kroków do tworzenia ciekawych treści – i uniknięcia poważnej pułapki

Czy Twoja firma ma stronę na Facebooku? Konto na Twitterze, Instagram lub LinkedIn? Marketing w mediach społecznościowych spędza sen z powiek wielu właścicielom małych firm. Lecz nie bój się! Poznaj podstawowe fakty, dzięki którym wzniesiesz swoją firmę na wyższy poziom komunikacji.

freelancer klienci mała firma przyszłość pracy

Nová mise: Dokonalý projekt

Dziś chciałabym ci opowiedzieć, jak freelancerzy mogą nauczyć się lepiej zarządzać swoimi projektami. Wyjaśnię, na czym polega zarządzanie projektami oraz w jaki sposób możesz wykorzystać metodologię zarządzania projektami, aby poprawić swoje umiejętności kierownicze.

freelancer mała firma porady i wskazówki projekt rejestracja czasu śledzenie czasu startup zarządzanie czasem zarządzanie firmą zarządzanie projektem zarządzanie zespołem

Twojej firmie potrzebny jest żargon firmowy

Czy Twoja mała firma ma swój żargon firmowy? Nie? Ale powinna! Po co? Tego dowiesz się z poniższego artykułu. W swojej firmie używasz już żargonu firmowego? W takim razie gratulacje! Możesz pominąć ten artykuł i spożytkować swój cenny czas w lepszy sposób.

mała firma marketing

Faktura proforma – definicja i przykłady

Faktura Proforma czy Faktura Pro Forma? Bez względu na to, jak zapiszemy jej nazwę, pytanie zawsze pozostaje to samo: czym jest faktura proforma? Kiedy i dlaczego jest stosowana? Jak powinna wyglądać?

faktura

Już dziś zacznij korzystać z darmowej 14-dniowej wersji próbnej

Nie wymagamy karty kredytowej.