Małe dane

Małe dane - czy mogą uczynić Twoją firmę wielką?

Zapomnij o Wielkich Danych! To właśnie małe dane mogą być tym, czego potrzebuje Twoja firma – jeśli wierzyć temu, co twierdzi guru od marketingu, Martin Lindstrom. W swoim bestsellerze “Small Data. The tiny clues that uncover huge trends” – „Małe dane – drobne wskazówki ukazujące wielkie trendy” – wydanym w roku 2016 twierdzi on, że małe dane mogą być równie ważne jak Wielkie Dane, a może nawet ważniejsze. Wielkie Dane pozwalają szybko zidentyfikować wielkie trendy, lecz wnioski z nich płynące  mogą być mylące – ponieważ brakuje im wyjaśnienia przyczyn, które stają się widoczne dopiero po analizie małych danych.

Wielkie dane vs małe dane

Ślad cyfrowy w dzisiejszym świecie jest ogromny. Od czytania (lub oglądania) wiadomości po rzeczy, które kupujemy, od wyszukiwania w Google po publikowanie na mediach społecznościowych: cały czas pozostawiamy ślad tego, co robimy, jacy jesteśmy i co lubimy. Specjaliści od Wielkich Danych analizują te ślady i próbują nadać im sens. Czasami jest to całkiem oczywisty proces, jak na przykład: „Klienci Amazon, którzy zakupili ten produkt, zakupili także…” – tego typu wskazówki dla klientów oparte są na analizie porównawczej, czyli technice porównywania koszyków zakupowych różnych osób i identyfikowania w ten sposób podobieństw i głównych trendów. Jednak taka analiza nie mówi wszystkiego – nie odpowiada na pytanie „dlaczego”: Dlaczego pewna osoba kupiła tę właśnie książkę, a nie inną?

Wielkie Dane a  odkrywanie przyczyn

Każdy zakup, jakiego dokonujemy, każdy ślad, jaki zostawiamy jest częścią większej historii – historii, której nie da się odkryć przez samo zbieranie danych. Może nasz ostatni zakup na Amazon był prezentem dla kogoś, kto ma zupełnie inny gust od naszego, a może trochę pochopnie dałeś dostęp do swojego konta na Amazon nastoletniemu synowi, żeby mógł kupić prezent-niespodziankę swojej dziewczynie. Choćby nie wiadomo jak sprawnie przebiegało zbieranie i przetwarzanie danych przez Amazon, to ich Wielkie Dane nigdy nie ukazują prawdziwych przyczyn za działaniami ich klientów.

Każdy zakup, jakiego dokonujemy, każdy ślad, jaki zostawiamy jest częścią większej historii… (zdjęcie: cromary/stock.adobe.com)

Potęga małych danych

W swojej książce Martin Lindstrom opowiada o tym, jak Lego odkryło moc tego, co nazywa on „małymi danymi”. Otóż kilka lat temu, szukając przyczyn gwałtownego spadku sprzedaży klocków, Lego na podstawie analizy Wielkich Danych wywnioskowało, że przyczyną tego stanu był spadek długości koncentracji uwagi nowego pokolenia dzieci przyzwyczajonych do szybkiego uzyskiwania satysfakcjonujących wyników. By rozwiązać problem, Logo zaczęło tworzyć większe klocki i łatwiejsze do budowy konstrukcje. Efekt? Ponowny spadek sprzedaży. Zrozpaczony już zarząd firmy wysłał ekipę badaczy do 11-letniego chłopca z Niemiec, aby przekonać się, czego tak naprawdę pragną klienci. Kiedy zapytali chłopca, z których rzeczy w swoim pokoju jest on najbardziej dumy, chłopiec pokazał parę zniszczonych trampek.

Chłopiec pokazał parę znoszonych trampek… (zdjęcie: eugenesergeev/stock.adobe.com)

Powiedział: “To z nich jestem najbardziej dumny… Te trampki są dowodem na to, że jestem najlepszym wrotkarzem w naszym mieście. Widzicie, podczas jazdy zjeżdżam w dół pod kątem 12,5 stopnia. To właśnie sprawia, że podeszwy trampek przecierają się dokładnie w miejscu, które widzicie. Dowodzą one, że to właśnie ja jestem wrotkarzem numer jeden w tym mieście.” (Źródło: Forbes)

Odpowiedź ta wyraźnie przeczyła temu, że to brak koncentracji uwagi był przyczyną problemów ze sprzedażą klocków – trzeba przecież poświęcić wiele czasu i wysiłku, by stać się najlepszym wrotkarzem w mieście. Prawdą jest raczej, że dzieci pragnące szybko uzyskiwać satysfakcjonujące wyniki pragną być mistrzami w tym, co jest ich pasją. W odpowiedzi na to, Lego na powrót wprowadziło małe klocki, a korzystając z techniki opowiadania gawęd tak zaprojektowało nowe zestawy konstrukcyjne, aby ich zbudowanie świadczyło o „zmierzeniu się z trudnym wyzwaniem”. Nie musimy już chyba dodawać, że Lego jest obecnie wiodącym sprzedawcą zabawek na świecie.

Małe dane a Twoja firma

Podczas gdy Wielkie Dane to głównie analiza trendów i badania statystyczne, to małe dane biorą pod uwagę indywidualne osoby i ich emocje. Uzyskać je można tylko poprzez bezpośrednią obecność, przez osobiste doświadczanie i obserwację klientów.

Zbieranie małych danych to doświadczanie życia Twoich klientów… (Zdjęcie: jackfrog/stock.adobe.com)

Aby móc to uczynić, najpierw musisz zidentyfikować swoich klientów: kto kupuje Twoje produkty, kto Cię zatrudnia? Wykorzystaj dane zgromadzone w swojej własnej firmie – bez względu na to jak wielkie lub małe są one – i znajdź swoich najlepszych klientów oraz zidentyfikuj tych, którzy gdzieś po drodze Cię opuścili. Następnie będziesz się musiał dowiedzieć, kim tak NAPRAWDĘ są oni: odwiedzić ich w ich domach, doświadczyć ich życia. Znajdź czas na to, żeby z nimi porozmawiać, żeby dowiedzieć się, co kochają i czego im potrzeba. Słuchaj i obserwuj – to da Ci odwagę, by zakwestionować statystyczne status quo swoim bezpośrednim osobistym doświadczeniem i wglądem w sytuację, czyli za pomocą swoich małych danych. Oczywiście, to wszystko wymaga czasu. Lecz jest tego warte. Ps. Możemy pomóc Ci oszczędzić czas – abyś miał go więcej na rzeczy, które naprawdę się liczą. Takie jak rozmowa z klientami.

Pozdrawiam, zistemo

klienci zarządzanie firmą


Również interesujące

Efektywność pracy bez maili: 5 powodów, dla których warto pozbyć się skrzynki odbiorczej

Jak wiele maili trafia do twojej skrzynki odbiorczej każdego dnia? Z pewnością zbyt wiele. Najnowsze badania wykazują, że średnio spędzamy 3,1 godzin dziennie na korespondencję firmową, a kolejne 3,2 godziny na korespondencję prywatną.

porady i wskazówki

Twojej firmie potrzebny jest żargon firmowy

Czy Twoja mała firma ma swój żargon firmowy? Nie? Ale powinna! Po co? Tego dowiesz się z poniższego artykułu. W swojej firmie używasz już żargonu firmowego? W takim razie gratulacje! Możesz pominąć ten artykuł i spożytkować swój cenny czas w lepszy sposób.

mała firma marketing

Program do liczenia godzin pracy: 6 najważniejszych funkcji

Inteligentna ewidencja czasu pracy to coś więcej niż zapisywanie przepracowanych godzin. Program do liczenia godzin pracy ma pomóc Tobie i Twojemu zespołowi pracować bardziej efektywnie. Wykorzystywać przepracowany czas w najbardziej optymalny sposób i umożliwić balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.

ewidencja czasu pracy rejestracja czasu

Szablony faktur na miarę przyszłości

Potrzebne Ci są szablony faktur? Witamy w naszej prezentacji! Bardzo doceniamy to, że znalazłeś trochę czasu w swoim napiętym planie roboczym i/lub udało Ci się oderwać od mediów społecznościowych. Zapewniamy, że warto.

faktury i kosztorysy firma mała firma

Jak zapewnić zwinność małej firmy

Metodyka zwinna czyli inaczej zwinność firmy: nowe podejście, programiści komputerowi adaptują na całym świecie przenika obecnie także do zarządzania firmą. Czym jest zwinny biznes i co zrobić, żeby Twoja firma była rzeczywiście zwinna?

mała firma przyszłość pracy zarządzanie firmą

Czy wizerunek firmy jest ważny dla freelancerów i małych firm?

Czy powinienem zadbać o wizerunek własnej firmy? Wielu właścicieli małych firm i freelancerów zadaje sobie to pytanie. Własne logo, tożsamość firmy, marka: czy to wszystko jest rzeczywiście niezbędne? Odpowiedź jest prosta: TAK.

faktura freelancer mała firma Uncategorized zarządzanie firmą

Już dziś zacznij korzystać z darmowej 14-dniowej wersji próbnej

Nie wymagamy karty kredytowej.